تبلیغات لیماژ بهمن 1402
کشف و استخراج کانی‌ها از چه هنگامی آغاز شد؟ 1

کشف و استخراج کانی‌ها از چه هنگامی آغاز شد؟

کشف و استخراج کانی‌ها از چه هنگامی آغاز شد؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی2

کانی، به عنصری شیمیایی یا ماده‌ای مرکب گفته می‌شود که به شکل طبیعی در کره زمین بافت شود. سنگ معدن، یکی از ذخایر طبیعت است و زمین به‌قدری از این لحاظ غنی است که حفر معدن و استخراج بعضی از کانی‌ها به زحمت و نیرویی که صرف آن می‌شود می‌ارزد.

کشف و استخراج کانی‌ها از چه هنگامی آغاز شد؟

بر کسی روشن نیست که حفر و استخراج معادن از چه هنگام آغاز شد. یکی از نخستین تلاش‌های انسان برای استخراج معدن، اعزام گروهی از معدن کاران مصری به شبه‌جزیره سینا در حدود سال ۲6۰۰ پیش از میلاد بوده است. مصری‌ها برای استخراج فیروزه به آن منطقه رفتند. آن‌ها در شبه‌جزیره سینا علاوه بر فیروزه، کانی مفید دیگری به نام مس کشف و استخراج کردند.

یونانیان باستان، در حدود سال ۱4۰۰ پیش از میلاد در معادن جنوب آتن نقره استخراج می‌کرده‌اند. یونانیان از سال 6۰۰ تا ۳۵۰ پیش از میلاد، از بسیاری معادن دیگر بهره‌برداری می‌کردند. میله معادن، در خیلی جاها تا عمق بیش از ۱۰۰ متری زمین کنده می‌شد. از معادن اولیه، بعدها فلزات دیگری چون سرب، روی و آهن استخراج کردند.

رومیان، برای برطرف کردن نیازهای امپراتوری عظیمشان، در خیلی جاها معدن حفر کرده بودند. معادن آن‌ها از سرزمین‌های افریقا تا قلب بریتانیا گسترده بود. از باارزش‌ترین معادن رومیان می‌توان به معادن ریوتینتو در اسپانیا اشاره کرد که مقادیر زیادی طلا، نقره، مس، قلع، سرب و آهن از آن استخراج می‌شد.

کشف و استخراج کانی‌ها از چه هنگامی آغاز شد؟

در سده هجدهم که انقلاب صنعتی آغاز شد، استخراج معادن به یک سلسله عملیات بزرگ و پردامنه تبدیل شده بود. برای ذوب آهن و پر کردن کوره‌های کارخانه، به مقادیر زیادی زغال‌سنگ احتیاج بود؛ به همین علت، استخراج زغال‌سنگ، سریع گسترش یافت. روش‌های جدید استخراج معدن، از همان زمان معمول شد.

در ایالات متحد آمریکا، «تب طلا» در سده نوزدهم به اوج رسید. تب طلا در سال ۱۸4۸ میلادی از کالیفرنیا آغاز شد. در فاصله ده سال، در این ایالت، طلایی به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار استخراج شد. در سال ۱۸96 میلادی تب طلای دیگری در آلاسکا به راه افتاد و در سال ۱۸۸6 میلادی، غنی‌ترین معدن جهان تا آن زمان، در آفریقای جنوبی کشف شد. بزرگ‌ترین ذخایر الماس جهان نیز در سال ۱۸۷۰ میلادی در همان بخش از جهان پیدا شد.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22557

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *