تبلیغات لیماژ بهمن 1402
چرا-مسیحیان-درخت-کریسمس-دارند؟

چرا مسیحیان درخت کریسمس دارند؟

چرا مسیحیان درخت کریسمس دارند؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی2

وجود درخت کریسمس در بسیاری از خانه‌ها نشانه عید یا جشن میلاد حضرت مسیح است. تزئین درخت کریسمس، یک رسم و سنت اجتماعی است و جزو فرایض دینی نیست.

چرا مسیحیان درخت کریسمس دارند؟

این رسم، در اصل در کشور آلمان پیدا شد و به دورانی مربوط می‌شود که انسان‌های اولیه به درخت – مخصوصاً درخت‌های بی خزان- احترام می‌گذاشتند. این‌گونه درخت‌ها در فصل زمستان پژمرده نمی‌شدند و نمی‌مردند. و به همین علت نشانه‌ای از جاودانگی به شمار می‌رفتند. مسیحیان آلمان، این رسم را به‌ رسم ستایش از مسیح تبدیل کردند.

ساکنان نواحی شمال دانمارک، سوئد و نروژ، که پوشیده از جنگل‌های انبوه است، رسمی داشتند و دارند که در ایام کریسمس، درخت سبز کوچکی به خانه خود می‌آورند.

چرا مسیحیان درخت کریسمس دارند؟

انگلیسی‌ها رسمی برای آوردن درخت به خانه نداشتند، تا آنکه یک شاهزاده آلمانی به نام آلبرت ساکس- کوبرگ- گوتا با ملکه ویکتوریا ازدواج کرد. شاهزاده آلبرت، نخستین درخت تزئین شده کریسمس را در سال ۱۸4۱ میلادی در کاخ وینسور بر پا داشت.

در دنیای جدید. یعنی قاره آمریکا، نخستین درخت‌های کریسمس را سربازان هس (از شهرهای آلمان) در دوره انقلاب آمریکا با خود به این سرزمین آوردند. بعد هم، مهاجران آلمانی، این سنت را در همه‌جای ایالات‌متحده آمریکا رواج دادند.

امروزه بسیاری از کارهایی که به نشانه جشن و شادی انجام می‌گیرد، روزگاری نشانه کفر و بی‌ایمانی بود. رومیان در مراسم مذهبی خود انواع گل و شاخ و برگ گیاهان و درخت‌ها را می‌آوردند. از مدارک تاریخی چنین برمی‌آید که ساکسون‌ها در مراسم مذهبی خود از درخت راج، پاپیتال و غار استفاده می‌کرده‌اند. دروئیدها (کاهنان بریتانیایی) بانیان سنت آویختن گیاه دارواش یا دبق در خانه هستند. (کاهنان قدیمی سِلت این گیاه را نشانه امید و آرام می‌دانستند.)



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22471

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *