تبلیغات لیماژ بهمن 1402
نخستین-خانه‌ها-چه-زمانی-ساخته-شدند؟

نخستین خانه‌ها چه زمانی ساخته شدند؟

نخستین خانه‌ها چه زمانی ساخته شدند؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی

بشر، ساختن خانه و سرپناه برای خود و خانواده‌اش را از هزاران هزار سال پیش آغاز کرد. نوع خانه‌ای که بشر در آن زمان‌ها می‌ساخت تماماً به نوع آب‌وهوای منطقه سکونت، مصالح ساختمانی موجود در آنجا و خطراتی بستگی داشت که وی در زندگی روزانه‌اش یا آن روبرو می‌شد. بنابراین نمی‌توانیم یا دقت بگوییم که فلان یا بهمان خانه، نخستین خانه‌ای بود که بشر ساخت.

مثلاً وقتی، هزاران سال پیش‌ازاین، تبر سنگی ساخته شد چوب نقش مهمی در خانه‌سازی به دست آورد. بنابراین، در همان زمان، انسان خانه‌اش را از چوب می‌ساخت.

از سوی دیگر، در روزگاران کهن، مردمی که در اقلیم‌های گرم زندگی می‌کردند متوجه شدند که ساختن خانه علفی و زیستن در آن بسیار آسان است. به همین علت است که می‌بینیم تمام ساکنان چمنزارهای مرطوب و گرم آفریقا و برخی جزایر جنوب اقیانوس آرام، خانه‌هایی از علف، شاخ و برگ درختان یا تاک‌های اطراف زیستگاهشان ساخته‌اند.

هزاران سال پیش، مردمی که در اقلیم‌های گرم و خشک می‌زیستند راهی برای ساختن دیوارهای ظریف برای خانه خویش یافتند. برای این کار، مخلوط چسبناکی از گل رس یا گل معمولی را روی دیوارهایی که از ترکه و شاخه‌ها سر هم کرده بودند می‌کشیدند. این لایه گلی پس از خشک شدن در زیر آفتاب، سفت می‌شد و محکم به دیوارهای خانه می‌چسبید.

می‌گویند مصری‌ها ازجمله نخستین مردمانی بوده‌اند که طرز ساختن آجر را کشف کرده‌اند. در بین‌النهرین، بعدها انسان‌های اولیه، راهی برای ساختن خشت‌های محکم‌تر و سفت‌تر پیدا کردند. آن‌ها آجر قالب‌گیری شده را در کوره یا آتش گرم می‌گذاشتند و «می‌پختند». بعدها، آشوری‌ها راه لعاب دادن به آجر را نیز پیدا کردند. این‌گونه آجرهای لعاب‌دار، هزاران سال عمر کرده‌اند.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22263

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *