تبلیغات لیماژ بهمن 1402
نخستین بار چه کسی قطب شمال را کشف کرد؟ 1

نخستین بار چه کسی قطب شمال را کشف کرد؟

نخستین بار چه کسی قطب شمال را کشف کرد؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی

دو قطب جغرافیایی زمین را مناطق قطبی محاصره کرده است. این دو قطب جغرافیایی، تقریباً در مرکز مناطق قطبی قرار دارند. دو قطب زمین را به ترتیب «قطب شمال» و «قطب جنوب» می‌نامند.

نخستین بار چه کسی قطب شمال را کشف کرد؟

قطب شمال، از دوران تاریخی یونان باستان و حتی پیش از آن، همواره کنجکاوی انسان را برمی‌انگیخته است. مردی که به‌عنوان کاشف قطب شمال شهرت دارد، پیتئاس سیاح نامدار یونانی است. او در سده چهارم پیش از میلاد بادبان برافراشت و از دریای مدیترانه به راه افتاد و به مرز مناطق اطراف قطب شمال رسید. احتمال دارد که انسان‌هایی از کشورهای شمال اروپا مانند نروژ و بریتانیا پس از او راه دریاهای شمال را پیموده باشند. ولی هیچ مدرک مدوّنی برای اثبات این مدعا وجود ندارد.

در سده شانزدهم، جستجو برای پیدا کردن گذرگاه‌هایی از شمال غربی و شمال شرقی اروپا به مشرق زمین آغاز شد و سیاحان بسیاری به قطب شمال رفتند و از نزدیک با آن آشنا شدند. این جستجو تا آغاز سده بیستم ادامه یافت، تا آنکه روالد آموندسن سیاح نروژی در سال ۱9۰۳ توانست این راه را پیدا کند.

ازآن‌پس، سیاحان و کاشفان، رسیدن به خود قطب شمال را هدف خویش قرار دادند. رابرت پری دریادار آمریکایی، از پایگاهی در منتهاالیه جزیره السمر همراه یک هیئت اکتشافی به راه افتاد و از دریای منجمد قطب شمال گذشت. روز 6 آوریل ۱909 میلادی، او نخستین انسانی بود که پای بر قطب شمال نهاد.

نخستین پرواز بر فراز قطب شمال را یک کاشف آمریکایی به نام ریچارد برد در تاریخ 9 مه ۱9۲9 به‌صورت رفت‌وبرگشت از اشپیتسبرگن انجام داد.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22367

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *