تبلیغات لیماژ بهمن 1402
نخستین-اداره-آتش‌نشانی-از-چه-هنگام-آغاز-بکار-کرد؟

نخستین اداره آتش‌نشانی از چه هنگام آغاز بکار کرد؟

نخستین اداره آتش‌نشانی از چه هنگام آغاز بکار کرد؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی

هزاران سال پیش‌ازاین، آتش‌نشانی به شکل کنونی، رایج نبود. اگر خانه‌ای آتش می‌گرفت، تک‌تک افراد آن یا هر رهگذری، نقش مأمور آتش‌نشانی را بازی می‌کردند. مردم برای خاموش کردن آتش، گروهی به نام سطل داران تشکیل می‌دادند. این عده، از نقطه آتش‌سوزی تا لب رودخانه یا چاه، به‌صف می‌ایستادند و سطل‌های پر از آب را دست‌به‌دست می‌دادند تا به نفرات جلو می‌رسید و آن‌ها آب را روی شعله‌های آتش می‌ریختند.

در سال ۱666 میلادی در شهر لندن یک آتش‌سوزی بزرگ درگرفت و بیش از ۱۳ هزار خانه، ازجمله بنای کلیسای جامعه سنت پل را در کام خود فروبرد و سوزاند. در آن زمان، انگلیسی‌ها برای رساندن و پاشاندن آب از رودخانه به کمک شیلنگ، از چندین تلمبه دستی استفاده کردند. ساکنان شهر لندن گروه‌های داوطلبانه آتش‌نشانی تشکیل دادند و خود به آن‌ها پیوستند. این داوطلبان قول دادند که هرگاه آتشی خانمان‌سوز در جایی شعله‌ور شود، هر کاری که داشته باشند کنار بگذارند و برای خاموش کردن آن بشتابند.

نخستین اداره آتش‌نشانی رسمی با کارمندان حقوق‌بگیر، در سال ۱6۷9 میلادی در بوستون از شهرهای ایالات متحد آمریکا دایر شد. در این شهر نیز مانند لندن، در سال‌های ۱6۵۳ و ۱6۷6 میلادی، آتش‌سوزی‌های بزرگی رخ داده بود. شهرداری بوستون ساختن یک موتور مخصوص تلمبه دستی را به انگلستان سفارش داد و ۱۳ نفر را برای اداره آن برگماشت.

نخستین اداره آتش‌نشانی داوطلبانه ایالات متحد آمریکا، در سال ۱۷۳6 میلادی به دست بنجامین فرانکلین در فیلادلفیا تأسیس شد. این اداره، جای گروه سطل داران را که تا آن زمان فعال بود، گرفت.

نخستین اداره آتش‌نشانی از چه هنگام آغاز بکار کرد؟

در سال ۱۸۳۵ میلادی، نخستین گروه آتش‌نشانی رسمی در شهر نیویورک نیز آغاز بکار کرد. این گروه چهار عضو داشت که سالانه ۲۵۰ دلار حقوق می‌گرفتند. یک سال بعد افراد مزبور به چهل نفر افزایش یافتند و نام «پلیس آتش‌نشانی» بر آن‌ها نهاده شد. نخستین اداره آتش‌نشانی شهر نیویورک در سال ۱۸۵۵ سازمان یافت.

امروزه در تمام کشورهای جهان سازمان‌ها یا ادارات آتش‌نشانی وجود دارد. مثلاً در ایالات‌متحده آمریکا نزدیک به یک هزار اداره آتش‌نشانی با آتش‌نشانان متخصص حرفه‌ای، تمام‌وقت و حقوق‌بگیر و بیش از یک هزار و پانصد اداره آتش‌نشانی با آتش‌نشانان نیمه‌وقت یا داوطلب مشغول به خدمت هستند. تعداد کل آتش‌نشانان حرفه‌ای ایالات متحد آمریکا به بیش از هشتاد هزار و تعداد آتش‌نشانان داوطلب به بیش از هشت‌صد هزار نفر می‌رسد.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22269

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *