تبلیغات لیماژ بهمن 1402
نخستین آرایشگران چه کسانی بودند؟ 1

نخستین آرایشگران چه کسانی بودند؟

نخستین آرایشگران چه کسانی بودند؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی

آرایشگران از روزگار باستان وجود داشته‌اند و سابقه کارشان به‌قدری طولانی است که احتمالاً نمی‌توان تشخیص داد که چه کسانی نخستین آرایشگران بوده‌اند. نخستین آثاری که در آن‌ها نامی از آرایشگران برده شده است، به مصر باستان مربوط می‌شود. بعدها در یونان و روم باستان، مغازه‌های سلمانی‌ها یعنی آرایشگاه‌ها به بهترین پاتوق برای دیدار و گپ زدن درباره مسائل روز تبدیل شدند.

نخستین آرایشگران چه کسانی بودند؟

در کشورهای غربی، همه مردم با تیرک‌های سلمانی آشنا هستند. نوارهای قرمز و سفیدی که به گرد این تیرک‌ها پیچیده‌اند، گاهی حکایت از کاری می‌کند که سلمانی‌ها در آن دوران طلایی انجام می‌دادند. در روزگار باستان، پزشکان مایل نبودند که دست به جراحی بزنند. به همین علت، کارهای جراحی بیماران را سلمانی‌ها انجام می‌دادند. آنان کارهایی مانند حجامت (تیغ زدن به قسمتی از بدن بیمار برای بیرون ریختن «خون فاسد» یا «خون مریض») نیز انجام می‌دادند. زخم مردم را مداوا می‌کردند و برخی از آن‌ها دندان نیز می‌کشیدند.

تیرک‌های سلمانی‌ها با آن نوارهای قرمز و سفید به چنین روزگاری مربوط می‌شود. رنگ قرمز نشانه خون و رنگ سفید نشانه نوار سفید زخم‌بندی است.

در انگلستان، سلمانی‌ها در سال ۱46۲ میلادی رسماً به‌عنوان یک صنف شناخته شدند. در سال ۱۵4۰ صنف آن‌ها در صنف جراحان ادغام شد. اما تقریباً در همین زمان، پادشاه انگلستان اعلام کرد که سلمانی‌هایی که کارشان اصلاح و تراشیدن سر و صورت است حق دست زدن به کارهای جراحی را ندارند.

در صدساله‌ی پس‌ازآن، کار سلمانی‌ها روز بروز از کار جراحان فاصله بیشتری گرفت و سرانجام تنها کاری که حق انجام دادن به آن‌ها داده‌شده تراشیدن و اصلاح سر و صورت بود. در ضمن، واژه انگلیسی barber به معنی «سلمانی» از واژه لاتینی barba به معنی «ریش» گرفته شده است. به همین علت، گفته‌اند اصلاح ریش، در نزد سلمانی‌ها اهمیتش بیشتر از تراشیدن موی سر یا صورت بوده است.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22304

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *