تبلیغات لیماژ بهمن 1402
موزه‌ها-از-چه-زمانی-آغاز-بکار-کردند؟

موزه‌ها از چه زمانی آغاز بکار کردند؟

موزه‌ها از چه زمانی آغاز بکار کردند؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی2

موزه-ایران-باستان-موزه‌ها-از-چه-زمانی-آغاز-بکار-کردند؟
موزه ایران باستان – تهران

موزه جایی است که در آن مجموعه‌هایی از اشیاء گوناگون نگهداری و در معرض دید مردم گذاشته می‌شود. این اشیا ممکن است از طبیعت به دست آمده باشند یا از ساخته‌های دست آدمیزاد باشند. برخی از موزه‌ها به نمایش برخی از آفریده‌های رشته‌هایی چون هنر و علم، آثار و مدارک تاریخی، صنعت و فنّاوری اختصاص یافته‌اند. واژه انگلیسی museum به معنی «موزه» از واژه یونانی mousion به معنی «پرستشگاه موزها» گرفته شده است. موزها (The Muses) نام الهگان هنر بوده است. یکی از نخستین مؤسساتی که «موزئیون» نامیده شد، در سده سوم پیش از میلاد در شهر اسکندریه مصر برپا شده بود.

موزه از چه زمانی تاسیس شد؟

موزه اسکندریه، آن‌چنان‌که اعلام شده بود، می‌خواست اطلاعات مفید برای دانشمندان را از همه‌جای دنیا گردآوری کند. دانشمندان در این موزه زندگی می‌کردند و تحقیقاتشان را در همان انجام می‌دادند. در این موزه مجموعه‌ای از ساخته‌های هنری و آثار شگفت‌انگیزی چون انواع مجسمه، ابزارهای مورداستفاده ستاره شناسان و جراحان، دندان‌های فیل و پوست‌های جانوران گوناگون به نمایش گذاشته شده بود.

موزه‌ها-از-چه-زمانی-آغاز-بکار-کردند2؟

از آن زمان تا سده نوزدهم میلادی، مجموعه‌های بسیاری تشکیل و به نمایش گذاشته شد که می‌شد عنوان موزه به آن‌ها داد، ولی صاحبان این مجموعه‌ها، عموماً شاهزاده‌ها و خانواده‌های اشراف بودند و آن‌ها را در جایی برای استفاده مردم مرتب نکرده بودند. حتی موزه بریتانیا، که در اواسط سده هجدهم تأسیس شد، عده بسیار کمی را می‌پذیرفت.

انقلاب فرانسه، درهای موزه‌های فرانسه را به روی همگان گشود. در سال ۱۷9۳ میلادی، یعنی در جریان انقلاب، دولت جمهوری، ساختمان لوور را به موزه ملی فرانسه تبدیل کرد.

نخستین بار در سده نوزدهم، ساختمان‌هایی را اختصاصاً به‌عنوان موزه طراحی کردند و ساختند. یکی از نخستین ساختمان‌هایی که به‌عنوان موزه طراحی شد، موزه التس (Altes) در برلین (آلمان) بود که در سال ۱۸۳۰ میلادی ساخته شد.

موزه‌ها-از-چه-زمانی-آغاز-بکار-کردند؟موزه-التس-آلمان
موزه آلتس – برلین


لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22508

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *