تبلیغات لیماژ بهمن 1402
فیلم-سینمایی-چگونه-ساخته-شد؟

فیلم سینمایی چگونه ساخته شد؟

فیلم سینمایی چگونه ساخته شد؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی

در زبان‌های اروپایی، فیلم سینمایی را «تصاویر متحرک» نیز می‌نامند و ساختن تصاویری که متحرک به نظر می‌رسند، از ده‌ها سال پیش در اثر تلاش ده‌ها انسان، آغاز شده بود.

در سال‌های ۱۸۸۰-۱۸۸9 آزمایش‌هایی برای ایجاد تصور حرکت یا استفاده از عکس‌های متعدد، انجام می‌گرفت. مثلاً ده‌ها دوربین را بر پا می‌داشتند تا از اسبی که می‌دوید عکس‌های بسیار زیاد بگیرند.

در اواخر سال‌های ۱۸۸۰-۱۸۸9 فیلم حلقه‌ای ساخته شد. سپس دوربین‌هایی اختراع شد که از یک صحنه حرکت، یک رشته عکس‌های جداجدا بر روی یک حلقه فیلم می‌گرفت و سپس آن را یا همان سرعت به نمایش می‌گذاشت و بدین ترتیب آن صحنه یا حرکت را بازنمایی می‌کرد. به همین علت، چنین فیلم‌هایی را «فیلم متحرک» می‌نامیدند.

مردم شدیداً به تماشای این‌گونه فیلم‌ها علاقه‌مند شدند. در آغاز، آنچه نمایش داده می‌شد صحنه‌هایی از چیزی بود که حرکت می‌کرد: امواجی که به ساحل می‌کوبیدند؛ اسب‌هایی که می‌دویدند؛ بچه‌هایی که تاب می‌خوردند؛ و قطارهایی که وارد ایستگاه می‌شدند.

نخستین فیلم داستانی، در سال ۱9۰۳ میلادی در آزمایشگاه‌های توماس ادیسون ساخته شد. این فیلم «سرقت بزرگ در قطار» نام داشت و تمام تماشاگران را به هیجان آورد. فیلم مزبور را در چادرهای سیاه ضد نور نمایش می‌دادند.

فیلم سینمایی چگونه ساخته شد؟

نخستین تماشاخانه مخصوص فیلم متحرک در ایالات‌متحده آمریکا، در نوامبر سال ۱9۰۵ در پیتسبورگ از شهرهای ایالت پنسیلوانیا آغاز به کار کرد. صاحبانش نام «نیکلودئون» را بر آن نهادند. به‌زودی نیکلودئون‌های بسیاری در سراسر کشور باز شد و مردم به تماشای فیلم‌های گوناگون رفتند.

بیشتر فیلم‌های جدید در نیویورک و نیوجرسی ساخته می‌شد و ساختن فیلم در هالیوود از سال ۱9۱۳ به بعد آغاز شد.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22242

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *