تبلیغات لیماژ بهمن 1402
آموزش رایانه به خردسالان: موشواره چیست؟ 1

آموزش رایانه به خردسالان: موشواره چیست؟

آموزش رایانه به خردسالان: موشواره چیست؟ 2

آموزش رایانه به خردسالان

موش من

نوشته نیلوفر عاکفیان

تا حالا موش کوچکی را که با یک دم خیلی بلند به رایانه وصل شده است، دیده‌ای؟ اسم این موش کوچک، موشواره یا موس (Mouse) است. موس هم به زبان انگلیسی یعنی موش!

آموزش رایانه به خردسالان: موشواره چیست؟ 3

با موشواره می‌توانیم هر چیزی را که می‌خواهیم، در رایانه انتخاب کنیم. روی صفحهٔ رایانه، یک نشانهٔ پیکان هست که با حرکت موشواره حرکت می‌کند. موشواره را به هر سمتی ببری، پیکآن‌هم به آن‌طرف حرکت می‌کند. برای انتخاب چیزی که روی صفحهٔ نمایشگر یا مانیتور است، باید پیکان را روی آن ببری. بعد باید دکمهٔ سمت چپ موشواره را فشار بدهی. روی موشواره‌ها دو دکمه هست. دکمهٔ سمت چپ برای انتخاب است و به فشار دادن آن، «کلیک چپ» می‌گویند. با دکمهٔ سمت راست هم کارهای مختلفی می‌شود کرد که کم‌کم با آن‌ها آشنا خواهی شد. به فشار دادن آن‌هم «کلیک راست» می‌گوییم. این موش کوچولو فایده‌های زیادی دارد. هرقدر بیشتر با رایانه آشنا شوی، بیشتر با او دوست خواهی شد.

زبان چراغی

رایانه‌ها به زبان صفر و یک حرف می‌زنند. مثل گنجشک‌ها که جیک‌جیک می‌کنند. آن‌ها هم مدام می‌گویند: «صفر و یک، یک و یک، صفر و صفر…»

آموزش رایانه به خردسالان: موشواره چیست؟ 4

اما زبان رایانه‌ها صدا ندارد و شنیده نمی‌شود. فکر کن یک لامپ داریم که اگر خاموش باشد، یعنی صفر. اگر هم روشن باشد، یعنی یک. اگر از دو تا لامپ یکی روشن باشد و یکی خاموش، می‌شود یک و صفر. اگر هر دو روشن باشند، می‌شود یک و یک. اگر هر دو خاموش باشند، می‌شود صفر و صفر.

زبان رایانه‌ها، زبان چراغی است! رایانه‌ها به‌جای صدا، با همین چراغ‌ها حرف می‌زنند.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=8618

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *