تبلیغات لیماژ بهمن 1402
ImamAli-epubfair-index

داستان آموزنده: کار و تلاش حضرت علی (ع) || اقتصاد برای کودکان

ImamAli-epubfa.ir_Page_1

کتاب داستان کودکانه

کار و تلاش حضرت علی (ع)

اقتصاد برای کودکان

طراح و ایده پرداز: سید امین حسینی
تدوین و ویراستاری: مریم عرب خراسانی
رنگ آمیزی: مرضیه حسنی صفحه
گروه سنی ب و ج
موضوع: آشنایی با فعالیتهای اقتصادی امام علی (ع)
تهیه، تایپ و تنظیم آنلاین: سایت ایپابفا

به نام خدا

ImamAli-epubfa.ir_Page_2

۱۳ رجب مکه غرق شادی و سرور شد زیرا پس از چند روز فاطمه بنت اسد همراه کودک تازه متولد شده خود از شکاف باز شده در دیوار کعبه، خارج شد و بسوی ابوطالب پدر کودک آمد. آنگاه ابوطالب دست بسوی آسمان برده خدا را شکر نمود و نامی برای کودکش از خداوند درخواست کرد. در این هنگام لوحی سبز و نورانی از آسمان پدیدار شد که روی آن نوشته شده بود “على”

ImamAli-epubfa.ir_Page_3

رسول خدا(ص)، علی (ع) – پسر عمویشان- را به دست مهربان خویش پرورش داده و از همان دوران کودکی رازهای آفرینش و راه و رسم سعادت را به او آموختند. علی (ع) همواره در کنار پیامبر و با ایشان بودند.

ImamAli-epubfa.ir_Page_4

امام علی (ع) کار و تلاش را بسیار دوست می داشت و در نوجوانی از راه های بسیار دور با شتر آب آشامیدنی به شهر می آورد و از فروشش دستمزد می گرفت؛ در جوانی با دستان خویش زمین خشک و بی آب اطراف شهر مدینه را می کند و برای مردم، از دل زمین آب بیرون می آورد.

ImamAli-epubfa.ir_Page_5

مسافران تشنه و در راه مانده به سر چاه هایی که امام علی (ع) با دستان مبارکشان در مسیر حرکت کاروان ها حفر کرده بودند، می آمدند و رایگان از آب آن می نوشیدند و حیوانات خود را سیراب می نمودند.

ImamAli-epubfa.ir_Page_6

امام علی (ع) درختکاری، باغداری و کشاورزی را بسیار دوست می داشت؛زمین را شخم می زد و هسته های خرما را می کاشت و درختان خرما را آبیاری می کرد تا محصول فراوان دهد.ایشان با دستان خود بیابان های بسیاری را آباد نمودند.

ImamAli-epubfa.ir_Page_7

امام علی (ع) خرماهای درختانی که کاشته بودند را با کمک کارگران می چیدند؛ بخشی را جهت انفاق و مصرف خانواده استفاده می کردند و بقیه را برای فروش به بازار می بردند. با دسترنج خود برده می خریدند و در راه خدا آزاد می نمودند.

ImamAli-epubfa.ir_Page_8

امام علی (ع) به همراه همسر مهربانشان – حضرت زهرا(س) – نان در تنور می پختند و به همراه خرماهایی که از درخت چیده بودند، در خورجینی قرار می دادند.

ImamAli-epubfa.ir_Page_9

امام علی (ع) در شبهای تاریک نان و خرماهای درون کیسه را به دوش می کشیدند و جهت تقسیم کردن بین ایتام، به در خانه ی آنها می بردند. ایشان تمامی اموال خود و دستمزد حاصل از کارشان را بین یتیمان و مردم فقیر تقسیم می کردند.

ImamAli-epubfa.ir_Page_11

روزی از روزها پیامبر خدا (ص) به خانه دخترش حضرت فاطمه (س) آمد و عبای خود را بر روی حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س) و فرزندان ایشان حسن و حسین (ع) انداخت و دست بسوی آسمان برد در حق ایشان دعا کرد و ایشان را اهل بیت خود معرفی نمود.

ImamAli-epubfa.ir_Page_12

و اینگونه بود که در اثر تلاشها و سخت کوشی علی (ع) در ایمان به خدا و انجام کار و خدمت به مردم، رسول خدا(ص) به فرمان خداوند در بازگشت از آخرین سفر حج خود، در روز غدیر دست امیرالمؤمنین علی (ع) را بالا بردند و ایشان را بعنوان جانشین بر حق خود و ولی مسلمين بعد از خویش معرفی نمودند.

 

سخن آخر

در سیره امام علی (ع)، همان گونه که دانش و بینش و تقوا، شجاعت، مدیریت، دادگری، اخلاص و مدارا جایگاه خاصی دارند، کار و تلاش نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امام علی (ع) کار کردن را لازمه ی زهد و پرهیز کاری می داند و با تشویق افراد جامعه به کار و تلاش می فرماید: هرگز شما را به عملی دعوت نکردم مگر اینکه خود در آن کار پیش قدم بوده ام. ایشان به کارهای رایج آن زمان می پرداخت و با وجود مسئولیت حکومت جامعه اسلامی و تلاش در زمینه کشور داری، عدالت اجتماعی، قضاوت و قانون گرایی، حضور در میدان جنگ و تعلیم و تعلم، به فعالیت های اقتصادی نیز اهمیت می داد و یک کشاورز نمونه بود. در احیای زمینها می کوشید و دیگران را نیز به کاشتن بذرها و درختها تشویق می کرد. امام علی(ع) که نمونه عالی انسانی و الگوی جامعه بشری و اسوهی تقوی و فضیلت بود، در خصوص کار و کشاورزی، باغداری، حفر قنات و بهره برداری از آب و خاک، تمام همت خود را بکار می برد. ایشان آنقدر کار بدنی انجام می داد که دستش پینه بسته وترک بر می داشت و بیشتر مواقع تاول می زد.

 

خدمات اقتصادی امام علی(ع):

  • ساخت بندر (بندر جده در عربستان و اسکله آن)
  • تغییر بذر (بذر گندم را از ایران آورد و در مدینه و طائف کاشت و توسعه داد.)
  • حفر قنات
  • کارهای عمرانی
  • نظارت ساختمانی
  • بنا کردن نخلستان های بیشمار
  • تأسیس تعاونی و بانک کشاورزی
  • پر کردن خزانه مسلمین

 

حضرت محمد(ص) :

العبادة عشرة أجزاء تسعة أجزاء في طلب الحلال

عبادت ده جز است که نه جز آن در کار و تلاش برای به دست آوردن روزی حلال است.

ImamAli-epubfa.ir_Page_13

کار و تلاش حضرت علی علیه السلامthe-end-98-epubfa.ir



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=2186

***

  •  

***

7 دیدگاه

  1. سلام
    خوب بود اما کاش یکم کامل تر بودند و هدف تلاش را هم میگفتید که تلاش در جهت خواست و اراده خداوند خوب است وگرنه کفار هم تلاش میکنند اما در جهت امیال حیوانی و شیطان پس تلاش در جهت اراده خداوند خوب است

    • سلام . ممنون از دیدگاه خوبتون. ما این قصه را همانطور که بود بدون دخل و تصرف منتشر کردیم.

    • سید امین حسینی

      سلام، کتاب بصورت مصور برای رده سنی کودک و نوجوان طراحی شده و در تصویر دوم که پیامبر خدا (ص) در حال تعلیم و آموزش پسر عم شان حضرت علی (ع) هستند دست بسوی آسمان نموده و شروع و پایان همه امور را گره در رب العالمین زده اند… مطمئنا تک تک گامها آقا امیرالمومنین در راه رضای خدا برداشته شده و حفر چاه برای مسافران تشنه، آزادی بردگان با دست رنجشان و رسیدگی به ایتام و…. همگی در راستای رضای حق بوده… جمله کفار هم تلاش می کنند!!! شما بیشتر شبیه یک شیطنت شیطانی و یک مقایسه مع الفارق است که فقط از ذهن یک ابلیس یهودی می تواند بیان شود!!!

  2. «شيعه علي بودن» از «چون علي عمل كردن» شروع مي‌شود…

  3. امام صادق علیه السلام از قول حضرت رسول صلوات الله علیه فرمودند:
    خداوند تعالى قرار داده براى برادرم علىّ بن ابى طالب علیه السلام فضائلى را که از کثرت و زیادى شمرده نمی شود.

    ثواب گفتن فضایل:
    پس هر کس یکى از فضایل او را بخواند با اقرار به آن ، خداوند گناهان گذشته و آینده او را می بخشد،

    ثواب نوشتن فضایل:
    و هر کس یک فضیلت از فضایل او را بنویسد تا وقتى که اثر آن نوشته باقى باشد ملائکه براى او استغفار می کنند،

    ثواب شنیدن فضایل:
    و هر که گوش فرا دهد به یکى از فضایل او خداوند گناهان او را که از راه گوش انجام داده می ‏آمرزد،

    ثواب خواندن فضایل:
    و هر که تماشاکند(بخواند)به نوشته اى از فضایل او خداوند گناهانى را که او از راه چشم مرتکب شده می ‏آمرزد.

    سپس فرمود نگاه به علىّ بن ابى طالب علیه السلام عبادت است خداوند ایمان بنده‏اى را نمی ‏پذیرد مگر با ولایت او و بیزارى از دشمنانش.

  4. خیلی مفید و آموزنده بود. با سپاس

  5. با تشکر از شما برای انتشار این کتاب خوب برای کودکان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *