تبلیغات لیماژ بهمن 1402
نخستین باغ‌وحش چگونه بود؟ 1

نخستین باغ‌وحش چگونه بود؟

نخستین باغ‌وحش چگونه بود؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی

نزدیک به سه هزار سال پیش، امپراتور چین، مجموعه‌ای از جانوران را در جایی که خودش «قلمرو هوش داران» نامیده بود نگهداری می‌کرد. اگر فرض کنیم که این امپراتور، جانوران را زنده نگه می‌داشت و موردمطالعه قرار می‌داد تا چیزی از عاداتشان یاد گیرد، در این صورت می‌توان گفت که مجموعه او احتمالاً نخستین باغ‌وحش بوده است؛ زیرا باغ‌وحش در روزگار ما نیز چیزی مانند این است: محوطه‌ای بزرگ و محصور که در آن انواع جانوران وحشی، پرندگان و خزندگان را برای مشاهده مردم و مطالعه دانشمندان نگهداری می‌کنند.

نگه‌داشتن جانوران در خانه، هزاران سال پیش، در میان قبایل گوناگون آغاز شد. با گذشت زمان و رشد روستاها و شهرها، بعضی از مردم، یک یا چند جانور وحشی را در قفس یا جایی محصور در ملک خصوصی خودشان نگهداری می‌کردند.

نخستین باغ‌وحش چگونه بود؟

بدین ترتیب، آن‌ها هر وقت که می‌خواستند به شکار بروند، جانوران لازم را در دسترس داشتند. همچنین، تقلید برخی از کارهای انسان را به جانوران می‌آموختند تا مایه تفریح مردم شوند. ولی بسیاری از مردم نیز انواع جانوران وحشی را گردآوری و نگهداری می‌کردند تا به دیگران نشان دهند که چقدر ثروتمند و قدرتمند هستند. اینان برای آنکه محبوبیتی در میان مردم به دست آورند، گاهی به آن‌ها اجازه می‌دادند که وارد پارک جانوری ایشان شوند و جانوران را تماشا کنند.

باغ‌های وحش عمومی در نخستین سال‌های سده دوازدهم در اروپا آغاز بکار کرد. در طی هفت‌صد یا هشت‌صد سال بعد، باغ‌های وحش بیشتری در شهرک‌ها و شهرهای بزرگ ساخته شد.

مساحت هر باغ‌وحش از روی تعداد جانورانی که باید در آن گنجانده شوند محاسبه می‌شود. در جهان فقط چهار باغ‌وحش هست که بیش از یک هزار نوع جانور در آن‌ها به تماشا گذاشته شده است. بزرگ‌ترین باغ‌وحش از آن میان باغ‌وحش سان‌دیگو در کالیفرنیا است. پس‌ازآن به ترتیب باغ‌وحش برلین غربی، باغ‌وحش برونکس در شهر نیویورک، و باغ‌وحش آنت‌وِرپ در بلژیک قرار دارند.

در بیشتر موارد، باغ‌های وحش، جانوران خود را از دلالان یا فروشندگان می‌خرند. بسیاری از جانوران بزرگ، خیلی گران‌قیمت‌اند. یک بچه فیل یا فیل جوان 4۰۰ دلار؛ یک زرافه 4۵۰۰ دلار؛ و یک گوریل تا ۱۵۰۰۰ دلار قیمت دارد.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22283

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *