تبلیغات لیماژ بهمن 1402
یادداشت-های بی تعارف-مدیر-سایت-قصه-و-داستان-کودکانه-ایپابفا--

راه‌ اندازی کسب‌ و کار درآمدزا برای حمایت از نویسندگان جوان

به نام خدای مهربان

در حال راه‌اندازی بستری برای حمایت از نویسندگان ادبیات داستانی به‌ویژه رمان نویسان جوان هستم.

امروزه در فضای اینترنت نویسندگان جوان بسیاری را می‌بینم که در آرزوی نوشتن و چاپ رمان‌های خود هستند تا از این طریق، هم به جایگاه نویسندگی برسند و هم بتوانند از استعداد ادبی خود، سود اقتصادی ببرند و کسب درآمد کنند؛ اما رسیدن به این آرزو، راه طولانی و پرپیچ‌وخمی دارد که شاید بزرگ‌ترین مانع آن، ناشناخته بودن نویسندگان جوان باشد. لذا، این بستر می‌تواند به شناخته شدن نویسندگان کمک کند.

به همین دلیل، مدت‌ها در فکر بودم تا بستری فراهم کنم که نویسندگان جوان بتوانند آثار خود را در فضای وب منتشر کنند و درعین‌حال، از قلم خود کسب درآمد کنند.

اما ایجاد چنین بستری نیازمند هزینه و سرمایه‌گذاری است و ازآنجاکه گفته‌اند «انسان با امید زنده است» من هم نمی‌توانم منتظر باشم تا یک روزی به پول و سرمایه برسم و بعد شروع به کار کنم. برای همین تصمیم گرفتم از همین حالا تلاش کنم.

راه‌اندازی کسب‌وکار درآمدزا برای نویسندگان، نیازمند بستری است که کارکرد آن متفاوت از طرح درآمدی سایت «ایپاب‌فا» یا سایر روش‌های متعارف است. چراکه فراهم آوردن چنین بستری، نیازمند ارائه راهکاری برای تعامل مستقیم نویسندگان و خوانندگان و شفافیت مالی است و درواقع، می‌توان گفت که چنین بستری، فضایی برای حمایت مالی از نویسندگان جوان است. لذا نیازمند راهکارهایی است که فراهم آوردن آن چندان ساده نیست!

طرحی که مدنظر من است، ایجاد بستری تعاملی است که در آن، نویسندگان با عرضۀ نوشته‌های خود در سایت، داستان‌ها و آثار خود را به‌عنوان محصولاتی باارزش اما «کم‌هزینه» در دسترس خوانندگان قرار دهند. به‌نحوی‌که خوانندگان در صورت تمایل به خواندن آثار یک نویسنده و درواقع حمایت از آن‌ها، با پرداخت مبالغ اندک بتوانند به این منابع دسترسی پیدا کنند.

در روش سنتی، نویسنده می‌بایست اثر خود را به‌صورت یک محصول دانلودی یا اشتراکی به فروش برساند؛ اما در طرح درآمدزای موردنظر من، آثار نویسنده به‌صورت محصول دانلودی عرضه نمی‌شود و خواننده هم مجبور به خرید بستۀ اشتراک ماهانه نیست. چون همین مقادیر اندک 30-20 هزار تومانی که به نظر خیلی‌ها مبلغ چندانی نیست، در میان سایر هزینه‌های زندگی، در اولویت‌های آخر قرار می‌گیرد.

به همین دلیل، در طرح درآمدی موردنظر من، خواننده مجبور به پرداخت هزینۀ کامل نیست بلکه می‌تواند در ازای خواندن هر فصل از یک رمان هزینۀ اندکی پرداخت کند و اگر از داستان خوشش آمد، برای فصل‌های بعدی هم هزینه کند. بدین ترتیب، هزینه‌ها تقسیط می‌شود و خواننده هم مجبور به  خواندن کتابی نمی‌شود که تنها دلیل خواندن آن، هزینه‌ای است که بابت آن پرداخت کرده است!

از سوی دیگر، مبلغی که خواننده بابت خواندن یک محتوا پرداخت می‌کند، مستقیماً به حساب درآمدی نویسنده واریز می‌شود و به‌این‌ترتیب، خواننده می‌تواند با هزینۀ کم، نویسندۀ موردنظر خود را پیدا کند و هزینه‌ای هم که پرداخت می‌کند، صرف حمایت (ِ Donation) از همان نویسنده می‌شود. درآمد اصلی سایت به نویسندگان تخصیص می‌یابد و هر نویسنده می‌تواند به میزان استقبال خوانندگان از آثارش، کسب درآمد کند. در ادامه، نویسنده می‌تواند درآمد خود را از سایت برداشت کند و این درآمد را صرف توسعۀ استعداد نویسندگی خود کند و چه‌بسا، در میان خوانندگان، هم محبوبیت به دست آورد!

در حال حاضر، گام‌های مقدماتی برای عرضۀ نمونۀ اولیه را برداشته‌ام و در حال آزمایش و رفع نقایص کار هستم.

برای کاهش هزینه‌ها قصد دارم نمونۀ اولیۀ این طرح را در قالب وردپرس عرضه کنم و از راهکارهای موجود -که تا حدودی نیاز فعلی را برآورده می‌سازد- استفاده کنم؛ اما در صورت استقبال از طرح، مسلماً از راهکارهای پیشرفته‌تری برای توسعۀ طرح استفاده خواهد شد.

در حال حاضر در این فکرم که این طرح را در قالب سایت «ایپاب‌فا» ارائه کنم؛ اما مسلماً این طرح، چالش‌هایی دارد که در بلندمدت، نیازمند بستری مستقل خواهد بود.

امیدوارم این طرح به بار بنشیند و بتوانم با ارائۀ یک راهکار درآمدزا، گام بلندتری درزمینۀ ادبیات داستانی بردارم. مطمئناً این مسیر، فراز و نشیب‌های بسیاری دارد و جز در سایۀ همفکری و همراهی نویسندگان و خوانندگان عزیز، به هدف نخواهد نشست.

بروزرسانی:

طرح «نویسنده» متوقف شد و به جای آن، امکان انتشار رایگان قصه و داستان در انجمن ایپاب‌فا فراهم شد. (ورود به انجمن)

آخرین بروزرسانی: 8 شهریور 1402 – 11:04 شب

 



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=33348

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *