تبلیغات لیماژ بهمن 1402
داستانت رو منتشر کن - کسب درامد با نوشتن و انتشار رمان، داستان و کتاب

کسب درآمد با نویسندگی: چطور با نوشتن، درآمدزایی کنم؟

کسب درآمد با نویسندگی: چطور با نوشتن، درآمدزایی کنم؟

به نام خدا

نوشتن یک هنر است. نوشتن می‌تواند یک شغل باشد. نویسنده می‌تواند خوداشتغالی کند و در قالب مشاغل خانگی به فعالیت بپردازد.

در اینترنت راه‌های زیادی برای کسب درآمد ذکرشده است. یکی از این راه‌ها نوشتن است. نویسنده می‌تواند برای خودش بنویسد یا برای دیگران.

منظور از دیگران می‌تواند سایت‌های تولید محتوا، سایت‌های فروشگاهی یا هر سایت دیگری باشد.

اما در اینجا، منظور ما از نویسنده، یک تولیدکنندۀ محتوا، آشنا با زبان انگلیسی، وبلاگ نویسی، سئو وردپرس و علاقه‌مند به کار تیمی نیست. منظور ما دقیقاً «نویسنده» است. نویسنده‌ای که داستان می‌نویسد، داستان ترجمه می‌کند و علاقه‌مند به خلق یا ترجمۀ محتوای داستانی است.

از کجا شروع کنم؟

معمولاً اولین پیشنهادی که به نویسنده می‌شود این است که یک وبلاگ راه‌اندازی کند، کتاب الکترونیکی تولید کند و از فروش یا اشتراک محصولات داستانی خود کسب درامد کند. در این زمینه، نمونه‌های موفقی در کشورهای غربی می‌بینیم. به‌طور مثال، مارک مَنسون، کریستال پِین و غیره؛ اما این موارد، انگشت‌شمار هستند و معدود افرادی ممکن است در این راه به موفقیت برسند. چراکه به اثبات رسیده: کار کردن برای دیگران، راحت‌تر از کار کردن برای خود است و صبر و پشتکار بسیاری از افراد، پیش از رسیدن به موفقیت، تمام می‌شود.

در کشورهای غربی امکانات بسیار زیادی برای نویسندگان وجود دارد. وجود بسترها و پلتفرم‌های نویسنده محور، موضوعی عادی است. درحالی‌که در کشور ما، یک کمبود شدید در حوزه سایت‌های نویسنده محور وجود دارد. به‌طور ساده‌تر، هیچ جایی نیست که یک نویسندۀ فریلنسر (آزادکار) بتواند برود، برای دل خودش بنویسد و کسب درآمد هم بکند. تازه‌ترین موضوعی که در کشور ما چند سالی است راه افتاده است، فروش نسخۀ الکترونیکی کتاب‌های چاپی است.

اما هر نویسنده‌ای می‌داند که احراز شرایط چاپ کتاب، بسیار هزینه‌بر و پرپیچ‌وخم است و دویدن به دنبال ناشر یا شنیدن انتقادهای بی‌مورد، ممکن است با سلیقۀ بسیاری از نویسندگان جور درنیاید. وانگهی، هدف بسیاری از نویسندگان در بدو امر، لذت بردن از فضای سرگرم‌کنندۀ داستان است و ممکن است اصلاً به فکر انتشار داستان خود نباشند. وقتی هم به فکر انتشار می‌افتند، ممکن است روال کار یا نقد اثر برایشان کسالت‌آور و ناامیدکننده باشد و ترجیح بدهند راهکار راحت‌تری برای انتشار آثار خود پیدا کنند.

نمونۀ بارز آن، انتشار داستان در وبلاگ‌های عمومی و سایت‌های داستان و رمان است.

هریک از این ابزارها اگرچه منافع ارزشمندی دارد اما هیچ‌کدام، راهکار جامعی برای حل مشکل نویسنده ارائه نمی‌دهد. مشکل اول این است که نویسنده هیچ درآمدی از نوشتۀ خود به دست نمی‌آورد. مشکل دوم، نوع رسانه است. در سایت‌های رمان، انجمن‌هایی برای تایپ و ویرایش رمان‌ها شکل می‌گیرد و متن داستان به‌صورت پی‌دی‌اف درمی‌آید و گاهی اوقات ظرافت بسیاری در زیباسازی آن صرف می‌شود. سپس، فایل نهایی را برای دانلود رایگان در دسترس عموم قرار می‌دهند. این کار به‌خودی‌خود بسیار ستودنی است.

اما نویسنده در همان شروع با دو چالش روبرو است: دانلود + رایگان

این دو چالش به‌خودی‌خود ایرادی ندارد؛ اما موضوع این است که قرار نیست تمام فکر و خلاقیت یک نویسنده، در قالب «دانلود+رایگان» منتشر شود. شاید آثار اول و دوم…بله…اما آثار سوم و چهارم… چطور؟ این موضوع ممکن است در بلندمدت، بر فعالیت نویسنده تأثیر منفی بگذارد.

یک پیشنهاد: طرح نویسنده (writer)

پس از مدت‌ها فعالیت در حوزۀ تولید و بازتولید در «ایپاب‌فا» تصمیم گرفتیم بستری برای درآمدزایی نویسندگان فراهم کنیم. اگرچه هیچ طرحی در ابتدا بی‌نقص نیست؛ اما امیدواریم با ادامۀ کار، با نقایص کار آشنا شویم و تجربۀ بهتری را برای کاربران فراهم کنیم.

در «طرح نویسنده» نویسندگان و مترجمان نوقلم می‌توانند آثار خود را در دسترس خوانندگان قرار دهند. ازجمله اولویت‌های این طرح، موضوع حمایت مالی از نویسنده و کاهش هزینه‌ها برای خواننده است.

هدف این طرح، ایجاد فضایی برای تعامل نویسنده و خواننده است. محیطی که در آن، نویسنده بتواند به عرضۀ محصولات فکری خود بپردازد و خواننده هم بتواند با پرداخت امتیاز به محتوا، از نویسنده حمایت کند.

در این روش، برخلاف روش‌های اشتراکی، خواننده مجبور به خرید اشتراک نیست. بلکه بسته به نیاز موردی خود، امتیاز می‌خرد و با واریز امتیاز به کیف پول نویسنده، به محتوا دسترسی پیدا می‌کند.

مزیت این طرح، ایجاد درامد برای نویسنده و کاهش محدودیت دسترسی خواننده به محتواست.

در این طرح، خواننده با ورود به بخش کاربری خود می‌تواند کیف پول خود را به مقدار دلخواه (حتی 1000 تومان) شارژ کند و با امتیاز خریداری‌شده، به محتوای دلخواه خود دسترسی داشته باشد. محتوای خریداری‌شده در حساب کاربر ثبت می‌شود و خواننده می‌تواند هر زمان که بخواهد محتوای خود را مطالعه، یا ادامۀ آن را دنبال کند. همچنین، به ریز تراکنش‌ها و خریدهای خود دسترسی داشته باشد.

نویسنده نیز می‌تواند از حساب کاربری خود، مطلب جدید ارسال کند، درامد و تراکنش‌ها و جزئیات فروش خود را ببیند و در صورت تمایل به خواندن داستان دیگران، از امتیازهای خود استفاده کند که آن هم، به‌نوعی حمایت از دیگر نویسندگان محسوب می‌شود. همچنین، پس از رسیدن درآمد به نصاب خاص، درخواست برداشت و واریز به حساب بانکی خود را ارسال کند.

در این طرح، نویسنده، درآمد خود را از محل امتیازهای خواننده به دست می‌آورد و درواقع، از طرف خواننده موردحمایت قرار می‌گیرد.

***

نتیجه‌گیری

دراین‌باره که بسترسازی برای نویسندگان، نیاز به سرمایۀ بخش خصوصی دارد، تردیدی نیست؛ اما اینکه باید با دست خالی هم شده، شروع کنیم، تردیدناپذیر است.

تجربه نشان داده است که گاهی اوقات هم‌افزایی، به‌تنهایی، عملکردی بهتر از سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند.

سرگذشت بسیاری از فناوری‌ها و بسترهای امروز را که می‌خوانیم می‌بینیم مبدأ شروع آن‌ها، اتاقی در خوابگاه دانشجویی (فیس‌بوک) یا پارکینگ خودرو در یک منزل شخصی (Wattpad وات پَد) بوده است. برای همین، باید از یک جایی شروع کرد. با نقص‌ها و کمبودها ساخت و به پیشرفت رسید. مسلماً چیزهایی که امروز کامل و بی‌نقص هستند، در ابتدا نقص‌های بسیاری داشته است!

***

[button color=”green” size=”big” link=”https://www.epubfa.ir/writer/” icon=”” target=”true”]ورود به طرح نویسنده[/button]

https://www.epubfa.ir/writer

بروزرسانی:

طرح «نویسنده» متوقف شد و به جای آن، امکان انتشار رایگان قصه و داستان در انجمن ایپاب‌فا فراهم شد. (ورود به انجمن)

آخرین بروزرسانی: 8 شهریور 1402 – 11:04 شب



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=33375

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *