تبلیغات لیماژ بهمن 1402
دو اتاق در مجاورت هم قرار دارند. هرکدام یک در دارند، ولی هیچ‌کدام پنجره ندارند.

معمای استخدامی بیل گیتس / یک داستان انگیزشی

معمای استخدامی بیل گیتس

یک داستان انگیزشی

 

یادگیری و نوآوری، دست در دست یکدیگر حرکت می‌کنند. دشمن موفقیت این است که خیال کنیم آنچه دیروز می‌دانستیم برای فردا کفایت می‌کند.
«ویلیام پولارد»

 

دو اتاق در مجاورت هم قرار دارند. هرکدام یک در دارند، ولی هیچ‌کدام پنجره ندارند. درهایشان که بسته باشد، درون اتاق‌ها کاملاً تاریک است. در یک اتاق، سه چراغ‌برق به توان‌های Zoo، ۱۱۰ و ۱۲۰ وات و در اتاق دیگر سه کلید برق مانند هم وجود دارد. ما نمی‌دانیم کدام کلید کدام چراغ را روشن می‌کند. مثلاً نمی‌دانیم آیا کلید وسطی مربوط است به چراغ میانی یا به چراغ‌های دیگر، اما به‌طورقطع می‌دانیم که هرکدام از کلیدها یکی از چراغ‌ها را روشن می‌کند. همچنین ترتیب چراغ‌ها را هم نمی‌دانیم، شما معلوم کنید که هر کلید مربوط به کدام چراغ است.

برای این کار، ابتدا شما باید در اتاق کلیدها باشید و کار را ازآنجا شروع کنید. می‌توانید هرقدر که بخواهید کلیدها را روشن و خاموش کنید، اما شما تنها هستید و نمی‌توانید از کسی کمک بگیرید و هیچ‌گونه وسیله‌ای هم خواه برقی و خواه غیر برقی به همراه ندارید، و مهم‌تر از همه اینکه شما حق ندارید بیش از یک‌بار وارد اتاق چراغ‌ها شوید و وقتی‌که وارد شدید و بیرون آمدید، دیگر نمی‌توانید مجدداً به آن وارد بشوید.

این معما را بیل گیتس در سال ۲۰۰۲ طراحی کرد تا از بین ۱۰۰ مهندس یکی را از برای شرکتش انتخاب کند.

حال بفرمایید که هر کلید، کدام چراغ را روشن می‌کند؟ قبل از خواندن پاسخ، کمی فکر کنید.

جواب: یکی از کلیدها را روشن کرده. یکی دو دقیقه بعد آن را خاموش کنید. حالا کلید دیگری را روشن کنید و به اتاق چراغ‌ها بروید. چراغی که روشن است، مربوط به کلید دوم است. و دو چراغ دیگر را لمس کنید، آنکه گرم است مربوط به کلید اول است و البته آنکه سرد است مربوط به کلید سوم است.

اگر شما نتوانستید این معما را حل کنید، یقیناً به این دلیل بوده است که به فیزیک معما که همانا «حرارت تولیدشده» در چراغ‌هاست توجه نداشته و فکر خود را متمرکز بر تناظر چراغ‌ها و کلیدها کرده‌اید. راه‌حلی که هرگز شما را به جواب نخواهد رساند.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=20203

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *