تبلیغات لیماژ بهمن 1402
بازی‌های محلی و بومی ایران: بازی زو (کبدی) 1

بازی‌های محلی و بومی ایران: بازی زو (کبدی)

بازی‌های محلی و بومی ایران
بازی زو (کبدی)

مرتضی رضوانفر

بازی‌های محلی و بومی ایران: بازی زو (کبدی) 2

بازی‌های محلی و بومی ایران: بازی زو (کبدی)

شرح بازی:

ابتدا شرکت‌کنندگان به دو گروه تقسیم می‌شوند و هر یک، سردسته‌ای را برای خود تعیین می‌کند و سپس به‌قیدقرعه، گروه مهاجم و گروه مدافع مشخص شده و زمین بازی نیز توسط خط به دو بخش تقسیم می‌شود، با نظر سردسته گروه مهاجم، یکی از بازیکنان تیم، با گفتن کلمه زووو… به‌صورت آرام و پیوسته به زمین مدافع رفته و سعی می‌کند با لمس یک یا چند تن از افراد تیم مدافع، به زمین خود برگردد و افراد لمس شده از زمین خارج می‌شوند.

در حین حمله اگر تیم مدافع، فرد حمله‌کننده را بگیرد. فرد حمله‌کننده از زمین خارج می‌شود و در نوبت بعد بازیکن تیم مقابل به‌عنوان حمله‌کننده وارد زمین تیم حریف می‌شود. به ازای هر بازیکن لمس شده توسط حمله‌کننده به همان تعداد از یاران خارج شده تیم به زمین بازمی‌گردند.

اگر مهاجم توسط مدافعین گرفته شود و مهاجم بتواند برگشته و خود را به وسط زمین برساند و خط را لمس کند نفراتی که مهاجم را گرفته‌اند از بازی خارج می‌شوند.

روستائیان این بازی را در زمین‌های خاکی، ماسه‌ای و چمن طبیعی و به شکل‌های دایره‌ای، مربع یا مستطیل انجام می‌دهند و به نام‌های کودر کودر، که بودی، بدبدی، شیرین دودو، اش تی تی نامیده می‌شود.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=26540

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *