تبلیغات لیماژ بهمن 1402
بازی‌های محلی و بومی ایران: بازی جورابین 1

بازی‌های محلی و بومی ایران: بازی جورابین

بازی‌های محلی و بومی ایران
بازی جورابین

بازی‌های محلی و بومی ایران: بازی جورابین 2

بازی‌های محلی و بومی ایران: بازی جورابین

شرح بازی:

این بازی بیشتر در شب‌های طولانی پاییز و زمستان همچنین شب‌های ماه مبارک رمضان، در کردستان و آذربایجان غربی انجام می‌گیرد.

جورابین جزو رایج‌ترین بازی‌های منطقه است و گاهی جوانان از روستایی به روستای دیگر می‌روند تا باهم رقابت کنند و ممکن است چند روز ادامه پیدا کند.

ابتدا شرکت‌کنندگان به دو گروه تقسیم می‌شوند و مقابل یکدیگر می‌نشینند، هر گروه در مقابل خود پنج جوراب پشمی رنگارنگ با دهانه باز می‌گذارند و به‌قیدقرعه گروه شروع‌کننده بازی مشخص می‌شود. یک نفر از گروه، چوب کوچکی که مازوج نامیده می‌شود را ابتدا به تیم مقابل نشان داده و دست خود را در جوراب‌ها تک‌به‌تک وارد می‌کند و مازوج را در یکی از جوراب‌ها پنهان می‌کند، تیم مقابل اگر بتواند در اولین انتخاب، مازوج را پیدا کند یازده امتیاز می‌گیرد و جهت بازی عوض می‌شود، در غیر این صورت یازده امتیاز از آن‌ها کسر می‌شود. تیم بازنده می‌تواند جوراب‌های خالی را مشخص کند تا به جوراب اصلی نزدیک شود و به این صورت امتیاز از دست ندهد، اگر جوراب حاوی مازوج را پیدا کرد می‌بایست جوراب‌های مانده را بشمارند و به همان تعداد امتیاز بگیرند و اگر هر بار اشتباه انتخاب کنند به تعداد جوراب‌های مانده، کسر امتیاز دارند. سقف امتیازات، توافقی است. این بازی در نقاط مختلف، دارای قواعد متفاوتی نیز می‌باشد.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=26526

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *