تبلیغات لیماژ بهمن 1402
بازی‌های محلی و بومی ایران: بازی الک‌دولک

بازی‌های محلی و بومی ایران: بازی الک‌دولک

بازی‌های محلی و بومی ایران
بازی الک‌دولک

بازی‌های محلی و بومی ایران: بازی الک‌دولک 1

بازی‌های محلی و بومی ایران بازی الک‌دولک

شرح بازی:

این بازی تقریباً در تمام مناطق ایران رواج دارد و لذا از قواعد مختلفی برخوردار است، شرکت‌کنندگان به دو دسته تقسیم می‌شوند تیم آغازکننده به‌قیدقرعه انتخاب می‌شود. سرتیم دسته اول، به‌وسیله چوبی به طول حدوداً ۸۰ سانتیمتر (الک)، چوب کوچک (دولک) را به سمت تیم مقابل پرتاب می‌کند و الک را در کنار محل پرتاب می‌گذارد.

دسته مقابل سعی می‌کند چوب دولک را در هوا بگیرد، در این صورت، بازی به نفع آن‌ها تمام می‌شود و گروه‌ها جابجا می‌شوند. در غیر این صورت، یک نفر از گروه دوم چوب دولک را برمی‌دارد و به سمت الک پرتاب می‌کند و سرتیم گروه اول سعی می‌کند دولک را در هوا بزند اما اگر نتواند مانع به زمین افتادن دولک شود، این بار نوبت آن بازیکن تمام شده و بازی را به یکی از یاران گروه خود واگذار می‌کند.

پس از برنده شدن، هر عضو تیم برنده با الک، دولک را روی هوا میزند (مانند عمل روپایی در فوتبال). هر تعداد ضربه که بتواند به دولک بزند به همان تعداد می‌تواند توسط الک، دولک را به دورتر پرتاب کند. همه اعضا این کار را کرده و پشت سر هم دولک را به منطقه دورتر می‌برند. افراد بازنده باید از آخرین نقطه، تا نقطه شروع بازی، افراد برنده را کولی دهند.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=26492

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *