متن اصلی دعای یَا مَنْ أَظْهَرَ اَلْجَمِیلَ وَ سَتَرَ اَلْقَبِیحَ از کتاب «عُدّة الداعی» ابن فهد حلی

دعایی از گنج های عرش:یَا مَنْ أَظْهَرَ اَلْجَمِیلَ وَ سَتَرَ اَلْقَبِیحَ

دعا، روش ارتباط بنده با خداست. دعا یعنی اینکه با خدا حرف بزنی و از خدا چیزی بخواهی.

به هر زبانی می توان دعا کرد. به فارسی، انگلیسی، عربی و …. همینکه انسان متوجه خدا شود و توی دلش یا با زبانش با خدا حرف بزند، می شود دعا.

اما دعا داریم تا دعا. یک وقتی من با خدا حرف می زنم و یک وقتی یک مرد خدا . اما تفاوت از زمین تا آسمان است. حالا فکر کنید خدا به انسان یاد بدهد چطور دعا کند. مثلاً جملاتی را به انسان یاد بدهد و بگوید: هروقت خواستی با من حرف بزنی این حرف ها را بزن! اینطوری دعا کن.

ما مسلمان ها پیرو حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) هستیم و معتقدیم ایشان معصوم بوده و نزدیک ترین ارتباط را با خدا داشته است. بنابراین، دعاهای پیامبر، جزو بهترین دعاهایی است که می تواند ما را به خدا وصل کند. ما هم می توانیم هنگام حرف زدن با خدا، در میان دعاهای خود، از دعاهای پیامبر استفاده کنیم.

یکی از بهترین دعاهایی که خداوند به حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) یاد داده است دعای «یَا مَنْ أَظْهَرَ اَلْجَمِیلَ» است. این دعا را جبرییل برای پیامبر آورد. داستانش این است که یک روز جبراییل، فرشته بزرگ خدا از آسمان پیش پیامبر آمد و گفت خدا یک هدیه برایش فرستاده است. هدیه خداوند دعایی بود که از گنج های عرش خدا بود.

خواص بسیاری برای این دعا گفته شده. متن اصلی این دعا، آخرین روایت از کتاب «عُدّة الداعی و نجاح الساعی» تالیف احمد بن فهد حلی است که آن را از روی متن کتاب برداشتم و در اینجا گذاشتم.

شما هم این دعا را بخوانید و حفظ کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم

یَا مَنْ أَظْهَرَ اَلْجَمِیلَ وَ سَتَرَ اَلْقَبِیحَ یَا مَنْ لَمْ یُؤَاخِذْ بِالْجَرِیرَهِ وَ لَمْ یَهْتِکِ اَلسِّتْرَ یَا عَظِیمَ اَلْعَفْوِ یَا حَسَنَ اَلتَّجَاوُزِ یَا وَاسِعَ اَلْمَغْفِرَهِ یَا بَاسِطَ اَلْیَدَیْنِ بِالرَّحْمَهِ یَا صَاحِبَ کُلِّ نَجْوَي وَ یَا مُنْتَهَی کُلِّ شَکْوَي یَا کَرِیمَ اَلصَّفْحِ یَا عَظِیمَ اَلْمَنِّ یَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اِسْتِحْقَاقِهَا یَا سَیِّدَنَا یَا رَبَّنَا یَا مَوْلَانَا یَا غَایَهَ رَغْبَتِنَا أَسْأَلُکَ یَا اَللَّهُ أَنْ لاَ تُشَوِّهَ خَلْقِی بِالنَّارِ



***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *