تبلیغات لیماژ بهمن 1402
آموزش-انتشار-رمان-در-سایت-وردپرس8

چطور رمان خود را در سایت وردپرس منتشر کنیم؟

چطور رمان خود را در وردپرس منتشر کنیم؟!

در وب فارسی معمولاً عرف بر این است که نویسندۀ یک رمان، نوشته‌های خود را به یک فایل PDF رمزدار یا بدون رمز تبدیل می‌کند و آن را برای دانلود رایگان یا پولی، در یک سایت داستان و رمان قرار می‌دهد. کاربر هم از طریق لینک دانلود، فایل پی‌دی‌اف را دانلود و به‌صورت آفلاین مطالعه می‌کند.

حال سؤال این است: آیا می‌توان رمان را برای مطالعۀ آنلاین در سایت قرار داد؟

یعنی آیا می‌توان یک رمان بلند را به‌صورت «پست» یا «نوشته» در سایت منتشر کرد، به‌طوری‌که کاربر نیازی به دانلود آن نداشته باشد و بتواند با گوشی و تبلت خود، آن را به‌صورت آنلاین مطالعه کند؟ دقیقاً مثل همین مقاله که درحال مطالعۀ آن هستید؟

جواب، مثبت است. اما نیاز به راهکارهایی دارد که لازمه آن، آشنایی با سایت و وبلاگ نویسی است. در ادامه به این راهکارها می‌پردازیم.

حجم رمان

حجم یک رمان ممکن است به صدها صفحه و ده‌ها هزار واژه برسد. برای همین، برای راحتی و افزایش خوانایی، آن را به چندین بخش یا فصل تقسیم می‌کنیم.

اگر می‌خواهید رمان خود را برای مطالعۀ آنلاین در سایت منتشر کنید، ابتدا باید رمان خود را در محیط آفیس باز کنید و هر فصل آن را در قالب یک فایل آفیس مجزا، ذخیره کنید. به‌طور مثال، رمان شما 10 فصل است. پس فایل اصلی به 10 فایل مجزا تقسیم می‌شود.

دلیل این موضوع چیست؟

پاسخ این است: رعایت منابع سایت

سایت‌ها معمولاً منابع محدودی برای اجرا دارند. یعنی مقدار رم، پردازنده و پهنای باند آن‌ها محدود است. به‌طور مثال یک سایت معمولی در میزبان اشتراکی ممکن است 512 مگابایت رم، یک پردازنده اشتراکی دو هسته‌ای و 100 گیگ پهنای باند ماهانه داشته باشد. حال اگر مقدار مصرف شما از میزان ذکرشده بالاتر رود، به معنای اختلال و قطع سرویس شما خواهد بود. از سوئی دیگر، زمان بارگذاری مطالب سنگین‌تر، در دستگاه مخاطب هم طولانی‌تر می‌شود که کاربر را به انصراف یا «نرخ پرش» ترغیب می‌کند.

درصورتی‌که شما کل یک رمان را در قالب یک «پست» (نوشته) منتشر کنید، محدودیت‌های سایت شما از همان لحظه آغاز می‌شود و احتمالاً هیچ نوشته‌ای در خروجی سایت شما، نمایش داده نخواهد شد و حتی ممکن است سایت شما اصلاً بالا نیاید.

فرض ما این است که شما از یک سایت وردپرسی استفاده می‌کنید. در وردپرس، یک «پست» می‌تواند بی‌نهایت طولانی باشد، اما به یک شرط! «تا وقتی منابع سایت تمام نشود!» که حتماً می‌شود.

اگر شما تمام حجم یک رمان را به‌صورت یک «پست» منتشر کنید، علاوه بر اینکه منابع سایت خود را تلف می‌کنید، خوانایی نوشته خود را هم از بین می‌برید. برای درک این موضوع، یک کاربر را تصور کنید که با گوشی خود در حال مطالعه رمان شماست و با انگشت خود، صفحه گوشی را جابجا می‌کند اما یک‌عمر طول می‌کشد تا «پایان» رمان شما را ببیند. بنابراین، احتمال دارد از خواندن آن منصرف شود.

چاره چیست؟

برای حل این مشکل، هر فصل از رمان خود را جداگانه منتشر کنید. یک سایت وردپرسی با منابع محدود، یک پست 10000 واژه‌ای را به‌راحتی اجرا می‌کند. اگرچه با افزایش طول نوشته، خوانایی آن کاهش می‌یابد. تقسیم رمان به فصل، از وارد شدن فشار ناگهانی به سایت جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود ده‌ها و صدها کاربر بتوانند همزمان به مطالعه رمان شما بپردازند.

نوشته یا برگه؟ تفاوت نوشته و برگه چیست؟

بدون هیچ توضیح فنی، رمان خود را به‌صورت نوشته (پست) منتشر کنید. در سایت‌ها، تمام مقالات، نوشته‌ها و محتوایی که در دسترس کاربران قرار می‌گیرد به‌صورت «نوشته» منتشر می‌شود؛ ازجمله همین مقالۀ آموزشی.

برگه فقط یک صفحه ثابت است که برای انجام کار خاصی ایجاد می‌شود. به‌طور مثال، ایجاد صفحه تماس با ما، درباره ما، فروشگاه، صفحه ورود به سایت، ثبت‌نام و غیره.

راهکار عملی

حال که با نکات فنی انتشار رمان در سایت آشنا شدیم، به راهکار عملی می‌پردازیم:

رمان شما از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

– فهرست مطالب

– فصل‌ها

فرض می‌کنیم رمان شما از 1 فهرست و 10 فصل تشکیل شده است. بنابراین، رمان شما درمجموع در قالب 11 نوشته منتشر خواهد شد.

سازمان‌دهی مطالب:

ابتدا باید رمان خود را سازمان‌دهی کنیم. همان‌طور که گفتیم، هر فصل از رمان خود را در قالب یک فایل جداگانه ذخیره کنید و آن‌ها را شماره‌گذاری کنید. برای نام‌گذاری از حروف لاتین استفاده کنید. به‌طور مثال، fasl1,fasl2,fasl3 …

سازمان‌دهی رمان به شما اطمینان می‌دهد که محتوای خود را به ترتیب شماره و به‌صورت درست، بارگذاری خواهید کرد.

شروع:

ابتدا از فهرست مطالب شروع می‌کنیم.

فرض کنیم نام رمان شما «راز پنهان» است. بنابراین، در وردپرس، یک نوشته ایجاد کنید و در عنوان آن بنویسید: «رمان راز پنهان || فهرست مطالب»

سپس در بخش محتوا (کادر سفیدرنگ)، فهرست فصل‌های خود را به ترتیب بنویسید. به‌طور مثال:

آموزش-انتشار-رمان-در-سایت-وردپرس-1

 

در ادامه، باید نوشتۀ خود را به دسته‌بندی سایت اضافه کنید. به‌طور مثال، یک دستۀ مادر با عنوان «رمان» ایجاد می‌کنیم و تیک دستۀ «رمان» را می‌زنیم. این کار باعث می‌شود که «فهرست رمان» شما به‌صورت یک پست اصلی در بخش رمان قرار گیرد و کاربران با ورود به دستۀ رمان، نوشتۀ شما را به‌راحتی مشاهده و مطالعه کنند.

در ادامه، نوشتۀ خود را برچسب‌گذاری کنید. منظور از برچسب، کلمات مرتبطی است که باعث می‌شود نوشته‌های مشابه به یکدیگر پیوند بخورد و دسترسی به آن‌ها خیلی سریع‌تر شود. در وردپرس، برچسب، عملکردی مشابه هشتگ در اینستاگرام دارد. به‌طور مثال برای این رمان و تمام فصل‌های آن می‌توانید از این برچسب‌ها استفاده کنید: رمان راز پنهان، رمان خانوادگی، رمان خارجی

معمولاً بین 3 تا 5 برچسب مرتبط با نوشته خود انتخاب کنید تا سرعت دسترسی کاربر به رمان شما را افزایش دهد.

در اینجا می‌توانید نوشته خود را منتشر یا ذخیره کنید. در صورت «انتشار»، کاربران سایت، فهرست شما را مشاهده خواهند کرد اما چیز زیادی دستگیرشان نخواهد شد. چون، کار شما هنوز ناقص است. در این صورت، می‌توانید به‌جای انتشار نوشته، آن را به‌صورت «پیش‌نویس» ذخیره کنید تا پس از تکمیل کار، آن را منتشر و در دسترس کاربران قرار دهید.

ایجاد فصل‌ها

برای ایجاد فصل‌ها از فصل اول شروع می‌کنیم.

یک نوشته جدید با عنوان «رمان راز پنهان || فصل اول: روزهای زندگی» ایجاد می‌کنیم.

سپس در بخش محتوا، فصل اول رمان خود را کپی و پیست می‌کنیم. بدین‌صورت:

آموزش-انتشار-رمان-در-سایت-وردپرس2

 

در ادامه، باید این فصل را در سایت دسته‌بندی کنیم. دسته‌بندی موجب دسترسی سریع‌تر به محتوا می‌شود. نام‌گذاری دسته، یک موضوع نسبتاً سلیقه‌ای است و به سلیقه شما بستگی دارد. شما می‌توانید یک دسته جدید با عنوان «فصل رمان» ایجاد کنید و تمام فصل‌های رمان خود را در این دسته قرار دهید. حتی می‌توانید فصل‌های رمان را در قالب «دسته‌بندی نشده» قرار دهید. اگر هم بخواهید می‌توانید یک دسته جدید با عنوان «راز پنهان» که زیرمجموعه «رمان» باشد ایجاد کنید و فصل‌های خود را در این دسته قرار دهید.

موضوع اصلی این است که بهتر است فصل‌های رمان خود را در دسته «رمان» قرار ندهید. چون باعث شلوغی و به‌هم‌ریختگی این دسته خواهد شد.

نوشته خود را برچسب‌گذاری کنید. به‌طور مثال: رمان راز پنهان، رمان خانوادگی، رمان خارجی

حال می‌توانید فصل اول رمان خود را منتشر یا ذخیره کنید.

شروع فهرست بندی:

حال، اولین مرحلۀ فهرست بندی شروع می‌شود. در این مرحله، ما باید لینک فصل اول رمان خود را در «فهرست مطالب» قرار دهیم. کاربر با کلیک بر روی این لینک، به فصل اول رمان شما دسترسی پیدا می‌کند.

برای این کار، لینک پیوند یکتای «فصل اول» را کپی می‌کنیم و آن را به ترتیب زیر، به‌عنوان «فصل اول» پیوند می‌زنیم.

آموزش-انتشار-رمان-در-سایت-وردپرس3

پس از درج لینک، نوشتۀ خود را منتشر یا ذخیره کنید.

انتشار فصل دوم:

برای انتشار فصل دوم، مانند بالا عمل کنید. یعنی:

یک نوشته جدید ایجاد کنید.

عنوان نوشته را بنویسید و محتوای فصل دوم را در بخش محتوا کپی پیست کنید.

دستۀ موردنظر را انتخاب کنید.

برچسب‌گذاری کنید.

نوشته را منتشر یا ذخیره کنید.

لینک این صفحه را به «فهرست مطالب» پیوند بزنید.

برای تمام فصل‌ها به همین ترتیب عمل کنید.

پس از پایان کار و درج همه فصل‌ها، خروجی نهایی رمان شما به‌صورت زیر خواهد بود:

آموزش-انتشار-رمان-در-سایت-وردپرس5

 

بحث تکمیلی:

ایجاد تصویر شاخص:

در وردپرس، تصویر شاخص، عملکردی همانند جلد کتاب دارد. برای زیباتر شدن نوشته خود، می‌توانید یک تصویر مناسب طراحی و در بخش تصویر شاخص آپلود کنید. نمونه تصویر شاخص:

چطور رمان خود را در سایت وردپرس منتشر کنیم؟ 1

ایجاد دکمه «بازگشت به فهرست مطالب»

برای دسترسی سریع‌تر به فصل‌های رمان، علاوه بر ایجاد «فهرست مطالب»، بهتر است همه فصل‌ها را به هم پیوند بزنیم. برای این کار یک روش ساده وجود دارد. ساده‌ترین روش این است که یک «عبارت لینک دار» درست کنیم و آن را در ابتدا و انتهای هر فصل قرار دهیم تا کاربر با کلیک روی این «عبارت لینک دار» به صفحه «فهرست مطالب» هدایت شود. به‌طور مثال این عبارت:

بازگشت به فهرست مطالب

برای این منظور می‌توانید از قابلیت «درج / ویرایش پیوند» وردپرس استفاده کنید.

برای این کار،در وردپرس، یک نوشته جدید ایجاد کنید.

عبارت «بازگشت به فهرست مطالب» را بنویسید.

پیوند یکتای صفحه «فهرست مطالب» را انتخاب کنید و آن را به عبارت فوق پیوند بزنید. علاوه بر این عبارت، شما می توانید از یک تصویر با عملکرد مشابه استفاده کنید. بطور مثال:

چطور رمان خود را در سایت وردپرس منتشر کنیم؟ 2

حال می‌توانید این عبارت یا تصویر (یا کد آن) را کپی کنید و در آغاز و پایان نوشته‌های خود استفاده کنید. این کار باعث دسترسی فوری به فهرست مطالب می‌شود و حس خوشایندی به کاربر می‌دهد. چراکه احساس می‌کند در هرلحظه می‌تواند به هر بخش از رمان شما دسترسی داشته باشد

راهکار فوق، ساده‌ترین راهکار ممکن است. هرچه دانش شما از مدیریت سایت و وبلاگ نویسی بیشتر باشد، تجربه بیشتری درزمینهٔ نگارش رمان در سایت خواهید داشت. شما می‌توانید نوشته‌های خود را ویرایش کنید و تغییرات لازم را انجام دهید. با ادامه کار، تجربه شما هرچقدر بیشتر شود، عملکرد بهتری خواهید داشت.

نکات بیشتر:

با توجه به اینکه حجم رمان زیاد است و سازمان‌دهی آن هم دشوارتر است، در آپلود فصل‌های رمان عجله نکنید. بلکه عملیات ایجاد فصل و لینک دهی فهرست مطالب را باحوصله تکمیل کنید و بعد به فصل بعدی بروید. ازآنجا که  فصل‌های رمان هم نسبتاً طولانی است، مخاطبان شما عجله‌ای برای خواندن همه فصل‌ها ندارند.

در خصوص سازمان‌دهی رمان و تقسیم فایل اصلی آفیس به فایل‌های مجزا، برخی دوستان ممکن است بگویند «نیازی به تقسیم‌بندی نیست و می‌توان هر فصل را از فایل اصلی رمان کپی و پیست کرد.» در پاسخ باید گفت: «هدف از این کار، پرهیز از هرگونه خطا در انتقال متن رمان است. گاهی اوقات به‌جای استفاده از راه میانبر، بهتر است راه طولانی‌تر را برویم، اما مطمئن باشیم که کار را درست انجام داده‌ایم.»



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=32898

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *