ده اشتباه خطرناک در بازاريابي اينترنتي

 

نويسنده : محمود بشاش

نتيجه سال ها فعاليت در زمينه تجارت الکترونيک و اينترنت و حضور در صنعت فناوري اطلاعات و مديريت تعداد بسياري پروژه هاي طراحي ، توليد، راهبري و به سرانجام رساندن پايگاه هاي اينترنتي ، در من اين انگيزه که يافته هاي خود را بصورت يک کتاب الکترونيکي با ساير دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارم را بوجود آورد.

در تهيه اين کتاب سعي کرده ام علاوه بر استفاده از منابع خارجي ، دانش و ديدگاه هاي شخصي خود را با توجه به بازار ايران و نگاه بومي به اين صنعت ، اعمال کنم .

اميدوارم گام کوچکي در اطلاع رساني و گسترش دانش و اداي وظيفه در مقابل همه کساني که ما را در رسيدن به اين دانش ياري کرده و همه کساني که در آينده از اين دانش استفاده خواهند کرد برداشته باشم .

نظرات ، انتقادات و پيشنهادات شما تنها دلگرمي من در ادامه اين راه خواهد بود، من را از اين نعمت بزرگ محروم نکنيد.

اشتباه اول – استفاده از خدمات ميزباني وب ارزان يا رايگان

خيلي صريح در اين مورد اعلام ميکنم که شما مطلقا نمي توانيد با تکيه بر خدمات ميزباني رايگان مثل

geocities يا tripod و غيره ، يک تجارت اينترنتي جدي راه اندازي کنيد. مطمئن باشيد اين روش جواب نخواهد داد. به قول معروف همان قدر که پول بدهيد آش خواهيد خورد. شما نمي توانيد توقع خدمات مناسب و با کيفيت از اين شرکتها را داشته باشيد.

هيچ چيزي بدتر از اين نيست که وب سايتي را که برروي سرورهاي کند که ترافيک بسيار بالايي دارند، بازديد کنيد. من نام هيچ شرکتي را نمي برم ولي برخي از اين خدمات رايگان ، واقعا بد هستند. وب سايت شما مهم ترين سرمايه اي است که شما داريد و بايد در نگاه اول ، تأثير خوبي بر بازديدکننده بگذارد.

بعلاوه ، هيچ چيز واقعاً مجاني را نمي توان يافت . وقتي شما خدمات رايگاني دريافت مي کنيد، مجبور خواهيد بود که در بهترين نقطه وب سايت خود، تبليغات شرکت ميزباني کننده وب سايت خود را قرار دهيد. اين موضوع اصلآ مناسب نيست که در بهترين نقطه تجارت اينترنتي شما، تبليغات خارج از کنترل شما و متعلق به شرکت ديگري نمايش داده شود.

اين روزها شما به راحتي مي توانيد شرکت خوب ميزباني وب سايت با هزينه حدود ۵٠٫٠٠٠ تومان در سال را پيدا کنيد و اگر شما تصميم نداريد اين مقدار براي تجارت روي خط خود هزينه کنيد، معلوم است که دراين راه جدي نيستيد. بسياري از مشتريان بالقوه شما به خاطر اين موضوع از دست خواهند رفت .

وقتي صحبت از ميزباني وب سايت است ، موضوع ثبت دامنه اختصاصي پيش مي آيد. شما بايد حتما براي تجارت اينترنتي خود يک نام دامنه اختصاصي ثبت کنيد. اين کار با هزينه حدود ١٠٫٠٠٠ تومان در سال قابل انجام است . اگر براي پرداخت اين هزينه برنامه ريزي نکرده ايد چطور ميخواهيد مشتريان بالقوه به شما اعتماد کنند؟ تجارت اينترنتي خود را از نقطه شروع جدي بگيريد و درغير اينصورت حتما شکست خواهيد خورد. شرکت هاي ايراني ، ثبت نام دامنه ملي IR. را فراموش نکنند.

اشتباه دوم : مخدوش کردن وب سايت خود با گرافيک نامناسب ، جاوا، موزيک وغيره

اين اشتباه بسيار مهلک است . اگر درحال اجراي يک تجارت روي خط هستيد، وظيفه اصلي وب سايت شما فروش خدمات و محصولات شما خواهد بود. هرچيزي که اين تمرکز را برهم بزند بايدکنار گذاشت .

مگر اينکه شما طراح گرافيک باشيد وگرنه گرافيک هاي حجيم که بارگذاري آنها تا ابد طول خواهد کشيد، هيچ چيزي براي شما نخواهند فروخت وهمچنين جاوا که باعث از کارافتادن مرورگر بازديد کننده سايت شما مي شود.

اين مشکل درمورد خيلي از وصله هاي نرم افزاري (Plug-in) صادق است . صدا وموسيقي در وب سايت شما ؟ به هيچ وجه ! مگر اينکه فروشنده ديسک فشرده موسيقي باشيد وگرنه صدا و موزيک وصله ناجوري براي وب سايت شما است . در اين مورد جاي بحث زياد است ولي حداقل اينکه اين فايلها به کندي بارگذاري مي شوند و براي بازيد کننده شما دردسر ايجاد خواهند کرد.

گرافيک هاي فانتزي ، جاوا، وصله هاي نرم افزاري ، صدا و موزيک ، هيچ خاصيتي ندارند جز طولاني کردن زمان مشاهده وب سايت شما.

اين حرف را از من قبول نداريد ؟ يک نگاه به ١٠٠ وب سايت برتر دنيا بياندازيد. از سايت ياهو که عمومي تر و معروفتر وجود ندارد. آيا تا به حال هيچ بخش فانتزي جاوا ديده ايد و يا تا به حال هيچ صدائي از اين وب سايت شنيده ايد؟

من حتي با بخش هاي متحرک فلش (Flash) هم مخالف هستم . هرچند که تقريبا تمام مرورگرها آن را پشتيباني مي کنند ولي وجود آنها ارزش افزوده چنداني براي يک وب سايت جدي تجارت الکترونيک ايجاد نمي کند.

اشتباه سوم : پرس وجو نکردن و عمل نکردن به نظرات بازديد کنندگان

اين اشتباه هم بسيار خطرناک است و شخصآ معتقدم که پرس و جو و سپس عمل به بازخور بازديد کننده بسيار حياتي است . اکثر مردم فراموش مي کنند که بازديد کننده بايد چيزي را که مي بيند

دوست داشته باشد و هيچ چيزي غير از اين ، مهم نيست . اين مثال دردنياي واقعي هم صادق است .

مدتي قبل يک وب سايت راه اندازي کردم که از Frame استفاده شده بود و خيلي سعي کردم از نظر فني تمام جوانب را درنظر بگيرم . من مي دانستم که Frame مشکلاتي براي بازديد کننده ايجاد مي کند بنابر اين وقت زيادي صرف شد تا بهينه سازي انجام شود. ولي بعد از پرس وجوي نظرات بازديدکنندگان ، متوجه شدم آنها از اين Frame متنفر هستند! نکته مهم اين است که تا قبل از دريافت نظر بازديدکنندگان ، از اين موضوع اطلاع نداشتم . از نظر من همه چيز خوب بود ولي غافل از اينکه اکثر بازديدکنندگان با اين موضوع مشکل داشته اند. من تمام سايت را طراحي مجدد کردم وديدم که بلافاصله ميزان بازديد از سايت افزايش يافت .

شما از ارزش بازخور مشتريان شگفت زده خواهيدشد، کافي است از آنها بپرسيد. به خاطر داشته باشيد که بازديد کنندگان سايت شما، کساني هستند که خدمات و محصولات شما را خواهند خريد و بدون توجه به آنچه شما تصور مي کنيد، اين بازديدکنندگان ، ارزش واقعي تجارت شما را رقم خواهند زد.

اشتباه چهارم – هدر دادن زمان به فعاليت هاي بي خاصيت

به عنوان يک بازار ياب اينترنتي ، مهمترين سرمايه ارزشمند شما، زمـان اسـت . درسـت اسـت ، زمـان از پول با ارزش تر است ، پس در خرج کردن آن خردمندانه عمل کنيد. از آنجـايي کـه زمـان شـما، يـک منبـع محدود است بايد ياد بگيريد که کارها را اولويت بندي کنيد.

کارهايي وجود دارد که در ليست کاري شما از بقيه کارها مهم تر اسـت بـراي مثـال ، ميـزان زمـاني کـه براي فعاليت هاي مختلف بازاريابي و تبليغات صرف مي کنيد را در نظر بگيريد. آيا واقعاً مي دانيد که کدام يک بيشتر براي شما منفعت دارد؟ اگر نمي دانيد، در حال هدر دادن زمان خود هستيد. تمام روش هـاي تبليغاتي را تست کنيد و زمان را مناسب خرج کنيد.

موتورهاي جستجو مثال ديگري هستند. يک اشتباه فراگير بين بازارياب هاي اينترنتي اين است کـه اگـر در صدر نتايج جستجو باشند، يک شبه موفق خواهند شد. اين موضوع را باور نکنيد و وقت خود را بـراي اين کار هدر ندهيد.

يک کار بسيار مهم که بايد انجام دهيد، خودکار کردن فعاليت هاي روزانه خود تا حد ممکن اسـت . بـراي موفقيت در تجارت روي خط ، بايد حداکثر وقـت خـود را صـرف بازاريـابي و تبليغـات کنيـد و بقيـه کارهـا را اتوماتيک کنيد.

اشتباه پنجم – عدم مديريت مناسب مکاتبات و روابط الکترونيکي

ارتباط و مکاتبات شما با مشتريان و همکاران ، باعث موفقيت يا شکست شـما خواهـد شـد. از آنجـايي که در اغلب موارد شما اين امکان را نداريد که رو در رو بـا آن هـا ملاقـات کنيـد و تـأثير بگذاريـد، بايـد يـاد بگيريد که چگونه از نامه هاي الکترونيکي براي اين منظور استفاده کنيد.

هر روز ما نامه هايي از مردم جهت برقراري تجارت به شکل هاي مختلف دريافت مـي کنـيم و اکثـر آن هـا به نظر مي رسند توسط يک شخص ده ساله نوشته شده انـد. خطاهـاي گرامـري و ديکتـه اي ، سـاختار نامناسب که براي خواندن سخت است و … شما به اين چه مي گوييد؟

هيچ کس عالي نيست و همه ما دچار اشتباه مي شويم ولي بهانه اي بـراي ايـن موضـوع وجـود نـدارد.

يک برنامه مناسب براي نامـه هـاي الکترونيکـي داشـته باشـيد و يـاد بگيريـد کـه چگونـه از آن اسـتفاده مناسب کنيد و تمام مکاتبات خود را از نظر ديکته اي کنترل کنيد. شما فقط يک بار فرصت داريـد مـردم را تحت تأثير قرار دهيد.

براي نرم افزار مناسب نامه هاي الکترونيکي ، پيشنهاد مـن MS-Outlook اسـت کـه بـسيار حرفـه اي بـا امکانات متعدد جهت تهيه و ارسال نامه هاي تأثير گذار، در بسته نرم افـزاري MS-office قابـل اسـتفاده است .

اشتباه ششم : عدم موفقيت در ايجاد و عضو گيري يک ليست از مشتريان

آژير خطر … اشتباه بسيار مهلک … ! اگر يک گروه خبري ( Mailing List ) که به کمک آن با بازار هدف و مشتريان خود در ارتباط دائم باشيد را ايجاد نکرده ايد، جدًا در حال هدر دادن پول خود هستيد. به مـن اعتماد کنيد، شما به چنين ابزاري نياز مبرم داريد.

مردم از کساني خريد مي کنند که آن ها را مي شناسند و به آن ها اعتماد دارند. بهتـرين راه بـراي جلـب اعتماد مردم اين است که به آن ها نشان دهيد کـه در انجـام کـاري کـه مـي کنيـد و خـدماتي کـه ارائـه مي دهيد، تبهر داريد. داشتن ليست خبري به شما اين امکان را مي دهد تا بـا مخاطـب خـود در ارتبـاط باشيد و به آن ها نشان دهيد که در کار خود خبره هستيد.

مي توانيد آن ها را درجريان تغييرات وب سايت و محصولات خود قـرار دهيـد. هيچگـاه لازم نيـست نگـران باشيد که آن هـا شـما را فرامـوش کننـد چـون نـام شـما هميـشه پـيش روي آن هـا خواهـد بـود. حتـي مي توانيد از اين طريق فضاي تبليغات نيز بفروشيد. ولي از همه مهـم تـر، ايجـاد ارتبـاط و اعتمـاد از ايـن طريق است .

به اين موضوع خوب فکر کنيد، اگر مـي خواسـتيد يـک سـرمايه گـذار در صـنعت امـلاک شـويد، آيـا از يـک شخصي که خانه به خانه مي رود و دنبال مشتري اسـت مـشورت مـي گرفتيـد و خريـد مـي کرديـد يـا کسي که قبلاً براي شما خبرنامه اي را به مدت يک سال ارسال کرده است ؟ راه اندازي يک خبرنامه الکترونيکي بايد در بالاترين اولويت فعاليت هاي شما باشد.

اشتباه هفتم : استفاده از روش هاي تبليغاتي نامناسب براي پيشبرد تجارت الکترونيکي

ليستي از اشتباهات مهلک بازاريابي الکترونيکي که در آن هرزنامه ها (SPAM) ذکر نشده باشند، ناقص است . برخلاف آنچه ممکن است شنيده باشيد، زمين خوردن تجارت روي خط شما بر اثـر ارسـال نامـه هاي تجاري ناخواسته براي مردم حتمي است . اين يک اشتباه واقعا خطرناک است .

اگر دلتان مي خواهد خودتان اين مصيبت را امتحان کنيد، مربوط به خودتان است ولي بعـدًا نگوئيـد کـه به شما اعلام خطر نکرده بودم . به ازاي هر ارسال کننده هرزنامه که ممکن است درآمـدي نيـز داشـته باشد، ما به شما ١٠ بازارياب حرفه اي و مـسئول را معرفـي خـواهيم کـرد کـه درآمـد بـسيار بيـشتري دارند. مطلقا هيچ دليل موجهي براي ارسال هرزنامه وجود ندارد.

همچنين ارسال تبليغات براي گروههاي خبري (Newsgroup) که به موضوع تبليغ شما ارتباطي ندارند نيز بسيار خطرناک و نوعي SPAM است . چرا با اين روش هاي سئوال برانگيز، تجـارت روي خـط خـود را در خطر بياندازيد درحاليکه روشهاي بسيار مناسب بهتري براي تبليغات وجود دارد؟

خوشنامي براي هر بازاريابي ، يک دارائي بسيار مهم و ارزشمند است و ارسال هرزنامه و کلاً هر روش ديگر SPAM ، اين خوشنامي را نابود خواهد کرد و دور شدن مردم از شما، با سروصـداي زيـادي همـراه خواهد بود. اگر به فکر اينکه در اين تجارت باقي بمانيد و سود طولاني مدت بدست آوريـد هـستيد، دور

SPAM را خط بکشيد.

اشتباه هشتم – فراموش کردن اهميت بازاريابي بعنوان کليد موفقيت

حتي اگر بهترين محصول دنيا را هم که توليد بکنيد، هرگز قادر به فروختن چيزي نخواهيد بود مگر اينکه وجود آن را به مردم اعلام کنيد. بدون تبليغات ، هيچ مخـاطبي وجـود نخواهـد داشـت و بـدون مخاطـب ، هيچ فروشي صورت نخواهد گرفت . اين يک اشتباه خطرناک است .

شما براي موفقيت در تجارت ، دو کار بايد انجام دهيـد و فقـط يکـي از ايـن دو کـار را بايـد بـصورت مرتـب انجام دهيد. مي توانيد حـدس بزنيـد کـدام را ؟ اگـر تلاشـهاي تجـارت روي خـط شـما آن قـدر کـه دلتـان ميخواهد موفق نيست ، لطفي درحق خود کنيد و برگرديد به فعاليتهاي پايه اي تر.

اول بايد يک طرح تجاري سودآور طراحي کنيـد. تازمـاني کـه بـه اثبـات نرسـد کـه شـما يـک محـصول يـا خدمت مشخص و موجود داريد و يک روش فروش سودآور براي آن در نظر داريد، همه فعاليت هاي ديگر، نارس و ناکافي است . وقت و هزينه خود را صرف تبليغ چيز بي ارزش نکنيد.

وقتي توجيه شديد که طرح تجاري شما مناسب است ، بايد اکثر تلاش خود را صرف تبليغ و معرفـي آن کنيد. اگر در هر فروش ١٠٫٠٠٠ تومان سـود ببريـد، شـما بـه سـادگي بـا جـذب ٠٠٠ر١٠ مـشتري ، يـک ميليونر خواهيد شد. بازريابي مثل خون زندگي بخشي براي تجارت شما است .

اشتباه نهم : تفکر يک شبه پولدار شدن از طريق اينترنت

البته اين اشتباه فقط به تجارت از طريق اينترنت محدود نمي شود ولـي بـه خطرنـاکي بقيـه اشـتباهات است . اگر بخواهيم يک اشتباه را انتخاب کنيم ، اين يکي ، اولين دليل شکست تجارت شـما خواهـد بـود چه در دنياي واقعي و چه در تجارت روي خط . پول درآوردن راحت است ولي بـراي ايـن منظـور بايـد کـار کنيد.

يک تجارت موفق روي خط ، يک شبه ايجاد نشده است ، اين حاصل بي خوابي هاي چنـدين شـب اسـت .

اگر کسي به شما بگويد که نحوه کسب مقدار زيادي پول بدون کار سخت را به شما آموزش مـي دهـد تا حد ممکن از او فاصله بگيريد.

طرز تفکر يک شبه و سريع پولدار شدن در دنياي اينترنت فراگيـر اسـت . ولـي واقعيـت ايـن اسـت بـراي افراد معمولي ، چنين موقعيتي براي اين کار وجود نـدارد. گيـر افتـادن در ايـن دام شـما را از رسـيدن بـه موفقيت واقعي براساس تلاش خود، دور خواهد کرد. با قبول اين واقعيت که هيچ چيزي در دنيـا رايگـان بدست نمي آيد براندوه خود غلبه کنيد.

من نمي دانم چرا اين طرز فکر يک شبه پول دار شدن در اينترنت تا اين حد فراگير است ولي من يک چيز را خوب مي دانم و آن اينکه هيچ راز و روش جادوئي بـراي پـول درآوردن در اينترنـت وجـود نـدارد. بـا کـار سخت و کمي پشتکار، هر کسي مي تواند از طريق تجارت روي خط پولدار شود.

اشتباه دهم : درک نکردن قدرت واقعي اينترنت

اينترنت يک ابزار ارتباطي است . اينترنت براي همين هدف ايجاد شد و شما هم اگـر بـه همـين ديـد بـه اينترنت نگاه کنيد، حداکثر بهره را از آن خواهيـد بـرد. هيچگـاه بـراي بنگـاه هـاي اقتـصادي روش بـه ايـن سادگي و مقرون به صرفه براي هدف قراردادن مخاطبين وجود نداشته و نخواهد داشت .

از قدرت اينترنت براي رسيدن به ميليونها مشتري در سراسر جهان استفاده کنيد. و سپس جهت ارائه انواع خدمات با مشتريان خود از طريق اينترنت همت گماريد که بدون وجود آن ، اين خـدمات امکـان پـذير نمي بود. از اينترنت براي جمع آوري اطلاعات ، تحقيق در مـورد رقبـا و ايجـاد شـبکه ارتبـاطي بـا سـايرين استفاده کنيد.

يک معدن گنج در فضاي اينترنت شناور است ولي شما بايد بدانيد که آن را کجـا بيابيـد. يـاد بگيريـد کـه چگونه از موتورهاي جستجو براي دسترسـي آسـان بـه تقريبـاً هرچيـز کـه نيـاز داريـد اسـتفاده کنيـد و سپس خواهيد ديد که سودآوري شما مثل پرواز موشک ، اوج خواهد گرفت .

جايزه شما

به خاطر تشکر از اينکه کتاب الکترونيکي من را مورد استفاده قرار داده ايـد و درخواسـت از شـما بـراي معرفي آن به دوستان خود، ٢٠ نکته بسيار مهم براي تجارت روي خط شـما را انتخـاب کـرده ام کـه بـه شما هديه مي دهم . اميدوارم مورد استفاده شما قرار گيرد.

درس اول

در زمان طراحي سايت ، اطلاعات مربوط به حفظ حقوق مولف بايد در پائين صفحات وجود داشته باشد.

بهتر است هم از علامت “Copyright” و هم از علامـت © اسـتفاده کنيـد چـون در برخـي از کـشورها، يکي از اين دو علامت شناخته شده نيست . جمله مورد نظر در پائين صفحات مي تواند مثل جمله زيـرباشد:

Copyright © 2004 Your Company Name.

درس دوم

وجود علامت “در حال ساخت ” نه تنها نشان مي دهد که سايت به روز رساني نمي شـود بلکـه دليـل عدم آمادگي سايـت براي شروع حضور در شبکه اينترنت هم مي باشد. به همين دليل بازديد کنندگان زيادي را براي هميشه از دست خواهيد داد. قبل از اتمام طراحي سايت ، آن را در اينترنت قرار ندهيد.

درس سوم

يکي از ارزان ترين و موثرترين روش تبليغات وب سايت و خدمات شما، استفاده مناسب از امـضاء پـائين نامه هاي الکترونيکي اسـت کـه ارسـال مـي کنيـد. حـداکثر شـش خـط اطلاعـات مثـل آدرس سـايت ، شماره تماس و نام شرکت کافي است .

فکرش را بکنيد شما در روز چند نامه ارسال مي کنيد و يا به چند گروه خبري مطلب پست مـي کنيـد.

هر نامه ارسالي مي تواند يک پيام تبليغاتي براي شما باشد.

درس چهارم

کليد ايجاد ترافيک بالا به سايت شما، برقراري ارتباط از ساير سايتها به سايت شما است . هرچنـد کـه ليست شدن در موتورهاي جستجو اولين قدم شما بايد باشد ولـي نبايـد فقـط بـه موتورهـاي جـستجو براي ايجاد ترافيک تکيه کنيد.

درس پنجم

به ازاي هر مشتري ناراضي ، شما احتمال از دسـت دادن صـد مـشتري را داشـته باشـيد. چـرا ؟ چـون وقتي يک مشتري تجربه بدي از خـدمات و محـصولات شـما داشـته باشـد، مطمـئن باشـيد کـه او ايـن تجربه بد را به همه کساني که در ارتباط با او هستند، خواهـد گفـت . ايـن مـسئله ماننـد رشـد درخـت انگور گسترش خواهد يافت و براي شما هزينه سنگيني خواهد داشت .

درس ششم

بزرگ ترين خطا در دنياي تجارت الکترونيک ، اعتماد بيش از حد به سـايت خودتـان هـست . داشـتن يـک سايت به ندرت اين نکته را که شما بازارياب فعالي هستيد ثابت مي کند. براي اينکه در دنياي مجازي ، فعال باشيد، بايد در بسياري از انجمنها و اتاقهاي گفتگوي تخصصي که مخـاطبين شـما در آنجـا حـضور دارند، فعاليت کنيد.

درس هفتم

موتورهاي جستجو مخصوصا گوگل به تعدد ارتباط هـا بـه سـايت شـما حـساس هـستند و آنـرا در رتبـه سايت شما اثر مي دهند. يک صفحه لينکستان بسازيد و به سايتهاي مشابه و نه رقيـب سـايت خـود ارتباط دهيد، مخصوصا سايتهائي که در موتورهاي جستجو رتبه خوبي دارند. از سايتهاي ديگر بخواهيد که به سايت شما ارتباط دهند. براي اينکـه بدانيـد از کـدام سـايتها بـه سـايت شـما ارتبـاط داده شـده

است ، در موتور گوگل عبارت زير را جستجو کنيد :

link:www.yoursitename.com

درس هشتم

مهم نيست که شما چقدر صادق هستيد، مردم اولين بار که تبليغات شـما را مـي خواننـد، بـاور نمـي کنند. ولي خيلي احتمال دارد حرف کساني که ادعا هـاي شـما را امـضاء مـي کننـد را بـاور کننـد. ايـن طبيعت انسان است . پس رضايت نامه (Testimonial) مشتريان خود را بـه سـايرين نـشان دهيـد چـون براي شما اعتبار مي آورد.

درس نهم

مردم هيچ توجهي به تبليغات ندارند. آنها فقط به چيزهائي که برايشان جالب است توجـه مـي کننـد و کار شما اين است که علاقمندي آنها را جلب کنيد.

درس دهم

جمله “طرف ، خوب مي دونه چي داره ميگه ” خلاصه اين جمله هست که “اين فـرد شايـسته اسـت و ارزش دارد که با او وارد تجارت شوم “. نوشتن و ارائه مقالـه در زمينـه تخصـصي خـود، بهتـرين راه بـراي رسيدن به اين نوع اعتبار است .

درس يازدهم

براي افزايش ترافيک سايت خود، با سايتهاي مشابه سايت خـود، و نـه سـايتهاي رقيـب ، تبـادل ارتبـاط (Link Exchange) کنيد. اکثر موتورهاي جستجو به اين موضوع که چه تعداد ارتباط از/ بـه سـايت شـما وجود دارد حساس هستند و در رتبه بندي سايت شما به آن توجـه مـي کننـد. پـس ، ترافيـک بيـشتر و رتبه بهتر در موتورهاي جستجو با تبادل ارتباط بيشتر حاصل خواهد شد.

درس دوازدهم

ميزان فروش خود را با دادن جايزه به مشتريان ، افزايش دهيد. خيلي وقتها مشتريان فقط براي دريافـت جايزه ، از شما خريد مي کنند. از اين امکان به عنوان يک مزيت تجاري استفاده کنيد.

درس سيزدهم

استفاده از خدمات و محصولات رقيبان ، ضرورت تجارت شـما اسـت و بـه شـما کمـک مـي کنـد تـا نقـاط ضعف محصول خود را شناسائي کنيد. به همين خاطر بايد خـدمات و محـصولات رقيبـان خـود در بـازار را شناخته و براي آزمايش و بررسي امکانات ، آنها را خريداري کنيد.

درس چهاردهم

سايت شما مهمترين ابزار فروشي هست که شما داريد. تاثير پذيري بازديدکننده شما در اولين بازديـد نيز تعيين مي کند که فروشي انجام خواهد شد يا خير. يـک سـايت حرفـه اي بايـد چـشم نـواز باشـد، چيدمان مناسب داشته باشد، حرکت در آن آسان باشد و سريع احضار شود.

درس پانزدهم

اولين قدم اين است که بصورت موثر و کامل به مردم بگوئيد که شما که هستيد، شما چه مـي کنيـد و آنها از ارتباط تجاري با شما چه سودي خواهند برد. به نظر کار ساده اي اسـت ولـي اکثـر سـايتها ايـن کار را انجام نمي دهند.

درس شانزدهم

يک مدير سايت (Webmaster) خوب ، سايت خود را طوري طراحي مي کند کـه در بيـشتر مرورگرهـاي حاکم در بازار، به خوبي قابل ديدن باشد. يک سايت خوب نيازي به جمله “Best viewed in IE 5.x browsers and 800×600 resolution” در پايين صفحات ندارد.

درس هفدهم

شما مي توانيد در فيلدهاي فرم اطلاعاتي صفحات وب خـود، مقـادير پـيش فرضـي را نـشان دهيـد بـه طوري که وقتي روي آن فيلد کليک مي شود، آن فيلد به شکل معجـزه آسـائي خـالي شـود. خاصـيت اين امکان در اين است که شما مي توانيد فيلدهاي فرم را با مقاديري به عنوان مثال پـر کنيـد تـا کـاربر با ديدن آن مثالها راحت تر بتواند فرم را پر کند. نمونه زير اين کار را براي شما انجام مي دهد:

< input type=text name=gender value=”Enter Male or Female” onfocus=”value=’’”>

درس هجدهم

سايت شما نه تنها بايد هميشه در دسترس باشد، بلکه بايد سريع هم احضار شود. اگر رايانـه ميزبـان سايت شما کند است ، اصلا اهميتي ندارد که شـما چقـدر گرافيـک و کـد HTML سـايت خـود را بهينـه سازي مي کنيد و صفحات سايت را کوچک مي کنيد.

درس نوزدهم

براي جلب اعتماد مشتريان بالقوه ، به آنهـا اجـازه دهيـد شـما را بـشناسند. بـه آنهـا اطلاعـات کامـل از خودتان و شرکت خود را ارائه کنيد. اطلاعـاتي مثـل آدرس کامـل ، شـماره تلفـن تمـاس و آدرس پـست الکترونيک براي پاسخگوئي به درخواست آنها.

درس بيستم

با راه اندازي يک خبرنامه ، سايت خود را حرفه اي تر کنيـد. ايـن حـضور شـما را طـوري جلـوه مـي دهـد انگاري که قصد ماندن اين دور و برها را داريد. به علاوه ، به بازديد کنندگان خود مـي گوئيـد کـه نـه تنهـا حرفي براي گفتن داريد بلکه تصميم داريد به گفتن ادامه دهيد.


source :www.mahmoodb.com

پاسخ دهید